I.V.L. K.1 Kurki

Kurki on Ilmailuvoimien lentokonetehtaan (I.V.L.) vuonna 1927 valmistama ja prototyypiksi jäänyt yksimoottorinen nelipaikkainen lentokone. Koneen ensilento tapahtui 20.3.1927 Suomenlinnan edustan jäältä. Lentokone on puurakenteinen ja valtaosin vanerilla verhoiltu. Kone suunniteltiin täyttämään siviili-ilmailun harjoitus- ja matkailulentokoneiden tarpeet. Koneelta edellytetyt lento-ominaisuudet eivät kuitenkaan täyttyneet.

Blogi_2016-09-10.jpg

Kurki Suomenlahden jäällä maaliskuussa 1927. Kuva: Suomen Ilmailumuseon kuva-arkisto

Kurkea tarjottiin myös Suomen ilmavoimille yhteyskoneeksi. Sekään ei lopulta johtanut tulokseen, jonka vuoksi Kurki jäi prototyypiksi. Kone poistettiin ja varastoitiin jo samana vuonna eli 1927. Kurjen ensilennosta ja sen poistosta on siten jo 90 vuotta. Kurki sai laatikkomaisesta rakenteestaan johtuen toisen suunnittelijansa tehtaanjohtajan Asser Järvisen mukaan lisänimen ”Järvisen laatikko”.

Kurkea säilytettiin varastoituna ilman moottoria ensin mm. Santahaminassa. 1940-luvun lopulta lähtien kone on ollut varastoituna Vesivehmaan lentokentän lentokonehallissa monien muiden käytöstä poistettujen vanhojen lentokoneiden tapaan. Hallista tuli virallisesti Päijät-Hämeen Ilmailumuseo vuonna 2006.

Varastoinnissa huonoon kuntoon menneen Kurjen kunnostus käynnistettiin Tiistaikerhossa keväällä 2016, jolloin Kurjen runko tuotiin Vesivehmaalta Suomen Ilmailumuseon entisöintiverstaaseen. Tällä hetkellä (helmikuu 2017) rungon korjaus on saatu jo pitkälle. Sen kangas- ja vaneriverhoilussa olleet reiät on paikattu, ohjaamon laitteistot, ohjausvaijerit ja laskuteline on kunnostettu ja pahasti rikki ollut korkeusperäsin on rakennettu osin uudelleen. Työtä tehdään vielä moottoripukista puuttuneiden suojuspeltien tekemiseksi. Käynnissä on kahden alkuperäisen siipituen korjaus ja neljän puuttuvan tuen rakentaminen.

Tammikuussa 2017 voitiin tuoda Vesivehmaalta jo toinen siiven puolikas Tiistaikerhoon korjattavaksi. Kurjen kummatkin siipipuoliskot ovat sekä vaurioituneet että osin lahonneet koneen 90 vuoden aikaisen varastoinnin seurauksena. Vesivehmaalta tuodun oikean puolen siiven vaneriverhoilussa on kolmisenkymmentä pientä ja isompaa reikää. Vaneriverhoilu on myös paikoitellen niin lahonnut, että vanhaa verhoilua on purettava uuden rakentamisen tieltä.  Siipi ei kuitenkaan ole niin huonokuntoinen kuin olivat Tiistaikerhossa kunnostetun I.V.L. D. 26 Haukka I:n yläsiivet. Työtä on silti ihan riittämiin siiven kuntoon saattamiseksi. Siiven korjaaminen on jo käynnistynyt.

Tiedot I.V.L. K. 1 Kurki koneesta:

Rakentaja: Ilmailuvoiminen lentokonetehdas (I.V.L.) Suomenlinnassa Helsingissä

Koneen tyyppi: Kuljetus-, koulutus- ja yhteyskone

Valmistusmäärä: 1

Suunnittelijat: Asser Järvinen ja Kurt Berger

Ensilento: 20.3.1927

Poistettu: Syksy 1927

Varastoituna: Santahaminassa ja Vesivehmaalla

Ominaisuudet

Miehistö:1–2

Matkustajat: 2

Pituus: 7,53 m

Kärkiväli: 12,3 m

Korkeus: 2,5 m

Siipipinta-ala: 24,0 m²

Tyhjäpaino: 800 kg

Lentopaino: 1 200 kg

Voimalaite: Siemens-Halske Sh 12  9-sylinterinen tähtimoottori; 89 kW (120 hv)

Suurin nopeus: 142 km/h

Sakkausnopeus: 94 km/h (laskettu)

Lakikorkeus: 2 950 m (teoreettinen)