Focke Wulf Fw 44J Stieglitz

Suomen ilmavoimat hankki Saksasta 30 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz -alkeiskoulukonetta vuonna 1940 ja vielä viisi lisää vuonna 1944. ”Stiguja” käytettiin Suomen ilmavoimissa koulukoneina aina vuoteen 1960 asti. Käytön loputtua koneet myytiin. Muutamia niistä jäi Suomeen. Keski-Suomen ilmailumuseossa on näytteillä Stieglitz SZ-4. Tiistaikerhon joitain vuosia sitten entisöimä ja Ilmailumuseoyhdistys ry:n  omistama Stieglitz SZ-18 on vuodesta 2010 lähtien ollut esillä Veljekset Keskisen Tuurin Kyläkaupassa.

Puolustusvoimien Kennäälän luolassa Tikkakoskella on säilytetty vuonna 1960 käytöstä poistettua Stieglitz -konetta tunnuksella SZ-25. Kone on odottanut näytteille pääsyä jo 55 vuotta. Nyt kone kunnostetaan näytteille pantavaksi. Sijoituspaikaksi tulee Kauhavalle vuonna 2016 rakennettava vitriini, johon Stigun ohella tulee myös ja niin ikään Kennäälän luolassa varastoituna oleva VL Pyry. Keski-Suomen Ilmailumuseon kanssa on sovittu, että Ilmailumuseoyhdistys ry:n Tiistaikerho suorittaa SZ-25 -koneen kunnostuksen.

Koska kone kunnostetaan muistomerkkikoneeksi, kunnostuksen tavoite on saattaa kone päälisin puolin kunnossa olevan koneen näköiseksi.  Konetta ei siis entisöidä toimintakuntoiseksi. Tämä tarkoittaa, että ensisijaista on korjata koneen näkyvät verhoiluvauriot ja muut puutteet sekä etsiä ja löytää etenkin koneen ulkonäön kannalta puuttuvaa varustusta (mm. moottoripukin yläpuoliset suojukset ). Tai jos osia ei löydetä, valmistaa niitä koneeseen asennettavaksi. Myös koneen riisutut ohjaamot varustellaan niiltä osin, kun ohjaamoista puuttuvaa mittaristoa ja laitteistoa löytyy.

Focke-Wulf_Fw_44J_SZ-25_Runko_Tiistaikerhon_kunnostamana.jpg

Huhtikuussa 2015 tuotiin Kennäälän luolasta varastoituna olevan Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz SZ-25 -koneen runko Suomen Ilmailumuseossa toimivaan Tiistaikerhoon. Kuljetuksesta vastasi Puolustusvoimat. Koneen rungon verhoilussa ja muualla olleet vauriot saatiin korjattua syksyyn mennessä. Ohjaamojen varustelu on meneillään. Syyskuussa 2015 tuotiin Kennäälän luolasta Stigun  SZ-25:n  siivet Tiistaikerhoon. Siivet ovat pääosin hyvässä kunnossa muutamaa verhoiluvauriota lukuun ottamatta.

Kun siivet on saatu korjattua, kone tullaan koekokoamaan. Näin varmistetaan, että kone on kokonaisuus Kauhavan vitriiniin aikanaan asennettavaksi. Koneeseen saadaan myös alkuperäinen Siemens-Halske Sh 14-moottori.  Koekokoamisen jälkeen SZ-25 puretaan osiin ja palautetaan Kennäälän luolaan odottamaan Kauhavalle rakennettavan vitriinin valmistumista.

SZ-25 koottiin Kauhavan Lentokonepuiston uuteen kolmen koneen vitriiniin, joka vihittiin käyttöönsä 29.9.2016.