Ulkomaiset lehdet 2018

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 23.3.2018. Ulkomaiset lehdet 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane

Lehti on Kuninkaalliset ilmavoimat 100-vuotta -erikoisnumero. Database-osuudessa on Sud Caravelle.

Normandian maihinnousun Dakota lentää jälleen

Commemorative Air Force:n (CAF) Douglas C-47A Skytrain 42-92847 "That's All Brother" teki entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 31.1.2018. Lento kesti 20 minuuttia.

Basler BT-67 -potkuriturbiinikoneeksi muunnettu Dakota lensi edelliskerran 10 vuotta sitten. Vuonna 2015 tutkijat huomasivat, että koneyksilö toimi 6.6.1944 Normandian maihinnousun ensimmäisen aallon johtokoneena tutkalla varustettuna.

Koneen entisöintiin on käytetty 22 000 tuntia ja entisöinnin yhteydessä kone on muunnettu tietysti takaisin Baslerista C-47A:ksi. Tarkoitus on, että vuonna 2019 kone lentää useiden muiden yhdysvaltalaisten C-47-koneiden kanssa yli Atlantin osallistuakseen Normandian maihinnousun 75. vuosijuhlaan.

Historiallinen Hawk eläköityi

BAe Hawk T1A XX227 oli viimeinen alkuperäisestä RAF:n tilaamasta Hawk T1 -laivastosta ja se luovutettiin aikanaan Red Arrows -taitolentoryhmälle 6.2.1980. Kone valmistui 14.7.1978. Nyt kone on 8 077 tuntia ja 13 855 laskua lentänyt ja eläköityi 16.2.2018.

Duxfordin lentävä Beaver

Kahden vuoden entisöinti päättyi vuonna 1953 rakennetun de Havilland Canada DHC-2 Beaver G-EVMK -koneen entisöinnin jälkeiseen ensilentoon 15.2.2018 Duxfordissa. Koneen entisöi Aircraft Restoration Company.

Vanha Vamppi Trentoniin

Kanadan ilmavoimamuseo on hankkinut omistukseensa vuonna 1947 rakennetun de Havilland Vampire F3:n, joka oli pitkään maailman vanhin lentävä suihkukone, kunnes vaurioitui pakkolaskussa Rochesterissa New Yorkin osavaltiossa 4.6.2009.

Kuninkaallisia ilmavoimia aluksi palvellut koneyksilö lensi päivätyönsä Kanadan ilmavoimissa mm. Blue Devils -taitolentoryhmässä. Kone eläköityi vuonna 1958 ja myytiin siviilimarkkinoille ja laitettiin näytteille museoon 1959. Vaihdettuaan omistajaa useaan kertaan kone päätyi vuonna 1988 John Travoltalle, joka rakennutti koneen uudelleen ja maalautti Taistelun Englannista -maalauskuvioon. Hän luopui koneen omistajuudesta 1990-luvun puolessa välissä.

Caravelle

14-sivuisessa Database-osuudessa on aiheena tällä kertaa Sud Caravelle. Francois Prinsin kirjoittama artikkeli käy läpi Caravellen kehityksen, käyttöönoton ja käytön paitsi matkustajakoneena, myös VIP-sotilaskuljetuskoneena, koekoneena jne. Aeron/Finnairin Caravellet eivät ole päässeet kuviin, mutta SAS:n ovat ja artikkelissa on juttua myös Ruotsin signaalitiedustelu-Caravelleista.

FlyPast 4/2018

Lehteä hallitsee vuoden 2018 lentonäytösopas. Sen mukaan Suomessa on tänä kesänä vain yksi lentonäytös - Suomen Ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytös 16.-17.6.2018 Tikkakoskella. Kuninkaalliset Ilmavoimat 1918-2018 -osuudessa on esillä Handley Page Victor.

Princess Amalia sai uudet värit

Hollannin Dakota-yhdistyksen Douglas DC-3 PH-PBA "Princess Amalia" on saanut uudet värit. Tai oikeastaan vanhat; sellaiset, joilla kone lensi 1950-1960-luvuilla prinssi Bernhardin valtiovierailuilla.

Australian kansallisella ilmailumuseolla Dakota-projekti

Moorabbinissa Victoriassa majailevalla Australian kansallisella ilmailumuseolla on kaksi entisöintiprojektia, joista toisen on tarkoitus palauttaa Consolidated PBY-5A Catalina asuun, jossa se toimi ollessaan sodan aikana miinoitustöissä Australian Kuninkaallisten Ilmavoimien 42. laivueessa.

Toisen projektin kohteena on American Airlinesille vuonna 1941 rakennettu, mutta sotilaskäyttöön muunnettu ja otettu Douglas DC-3 VH-ANH, joka siirtyi vuonna 1943 Australian ilmavoimille ja edelleen sodan päätyttyä Austalian National Airwaysille pysyen lentokäytössä vuoteen 1970. Koneen keula tulee vaatimaan laajoja metallitöitä, siksi suuret olivat vuosien ulkosäilytyksessä syntyneet korroosiovauriot.

Hurricanesta kaksipaikkainen

Hawker Restorations Suffolkissa Iso-Britanniassa on ostanut North Wealdista Hangar 11 Collectionista Hawker Hurricane IIb -koneen "BE505", josta on tarkoitus tulla kaksipaikkainen. Pajan toinen projekti Hurricane I V7497 (G-HRLI) edistyy myös hyvin.

Wijnland Auto Museum laajentaa Convairilla

Wijnland Auto Museum lähellä Kapkaupunkia Etelä-Afrikassa aloittaa lentokonekokoelman kasaamisen. Ensimmäinen kone on Convair 580 ZS-LYL. Koneyksilö ilmestui maailmaan vuonna 1952 versiona 340-38 ja lensi ensilentonsa 24.12.1952 tunnuksella N4803C. Palveltuaan useaakin lentoyhtiötä kone muunnettiin versioon 580 ja myytiin Bolivian ilmavoimille vuonna 1974. Kone palasi siviilitöihin vuonna 1979 ja ostettiin vuonna 1988 eteläafrikkalaiselle lentoyhtiölle.

Saksalainen Iljushin Il-28 ulkonäyttelyyn

Berlin-Gatowin sotilashistoriamuseon Iljushin Il-28 on saatu entisöityä ja siirretty näytteille taivaan alle. Vuonna 1954 rakennettu kone palveli Itä-Saksan ilmavoimia Peenemündessä 1960-luvulla. Eipä näyttää itäyhteys haittaavan itäkoneiden esillepanoa nyky-Saksassa.

Iljushin_Il-28_Gatow_2016_720x405.jpg

Sama kone suunnilleen samassa paikassa kaksi vuotta sitten, kun IMY:n jäsenretkeläiset kävivät Gatowissa. Kuva: Reino Myllymäki.

Farnboroughin sotasaalisnäyttely 29.10.-9.11.1945

Farnboroughissa järjestettiin saksalaisten lentokoneiden näyttely 29.10.-9.11.1945. Kaksisivuisessa artikkelissa on kuvia Dornier Do 335, Focke-Wulf Ta 152, Fieseler Fi 103R-4, Messerschmitt Bf 110G-4/R3, Arado Ar 232, Messerschmitt Me 410 ja Heinkel He 219A-5/R-2 -koneista. Voi surkeuden surkeus! Koneet romutettiin 1946-1947, joskin Dornier tuhoutui koelennolla. Vain yksi kone säästyi: Fieseler Fi 103 eli miehitetty V-1 löytyy tänään Lashenden ilmailumuseosta.

Aeroplane 3/2018

Lehden teemana on brittiläiset klassikot: Lightning ja Vulcan. Database-osuuteen on otettu Sopwith Pup.

Cottonin vakoilu-Electra Eurooppaan

Lockheed 12A Electra Junior G-AFTL, jolla Sidney Cotton teki vuosina 1939-1940 menestyksellisiä vakoilulentoja Saksaan, on ostettu Ranskaan ja siirretään sinne Yhdysvalloista kesällä 2018.

Vuonna 1936 Lockheedilla Burbankissa rakennettu kone siirrettiin toukokuussa 1939 Englantiin laivarahtina. Englannissa koneeseen asennettiin kaksi 70 gallonan lisäpolttoainesäiliötä, joilla lentomatka piteni 1 600 mailiin, sekä pohjaluukut, joiden taakse piilotettiin kolme F24-ilmakuvakameraa.

Kesällä 1939 lennot ulottuivat Välimerelle, Lähi-itään ja Pohjois-Afrikkaan. Heinäkuussa Cotton lensi koneella Berlinin Tempelhofiin. Cotton sai luvan lentää kielletyille alueille Reinin ja Mannheimin seuduille ja valokuvasi Saksan laivaston Wilhelmhavenissa. Kone palasi Saksasta 24.8.1939 luultavasti viimeisenä englantilaisena lentokoneena Hestoniin. Pian sen jälkeen Saksa ja Neuvostoliitto hyökkäsivät Puolaan ja toinen maailmansota alkoi.

Cottonin kone oli edelleen siviilikone, mutta se liitettiin Cotton Clubiksi kutsuttuun Iso-Britannian tiedusteluyksikköön ja sillä tehtiin useita tiedustelulentoja Ranskaan kesällä 1940. Koneen lentokelpoisuustodistus päättyi 25.8.1940 ja 19.9.1940 kone vaurioitui pahoin ilmahyökkäyksessä Hestoniin.

Kone lähetettiin korjattavaksi Lockheedille Burbankiin, myytiin ja sai uuden rekisteritunnuksen NX21707. Stuntpilotti Art Scholl osti koneen vuonna 1974 ja kone esiintyi elokuvissa Doc Savage, Amelia Earhart ja The Amazing Howard Hughes. Nyt kone palaa 78 vuoden jälkeen Eurooppaan.

Sidney Cottonin vakoilukone kävi keväällä 1940 Suomessakin, mutta kone oli silloin Hudson I G-AGAR (Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 2/2000).

Hurribomber entisöintiin

Peter Teichmanin Hangar 11 Collection on hankkinut omistukseensa Hawker Hurricane XIIa -koneen BE505/G-HHII. Kone on siirretty Hawker Restorationsille North Wealdiin entisöitäväksi. Sama firma entisöi sen edellisenkin kerran vuosina 2005-2008. Kone on maalattu esittämään Manstonissa toimineen 174. laivueen IIb-koneyksilöä.

"Kadonnut" Kittyhawk näytteille

Egyptin autiomaasta vuonna 2012 sensaatiomaisesti löytynyt ja koskematon Curtiss Kittyhawk Ia ET574 asetetaan näytteille El Alamein -museoon Egyptiin. 28.6.1942 siirtolennolla kadonnut kone oli alunperin tarkoitus vain konservoida, mutta valokuvien perusteella se on ainakin maalattu uudelleen.

FlyPast 3/2018

Lehden teemana on Vietnamin ilmasota. Royal Air Force 2018-2018 -osuudessa on Gloster Meteor F.8.

Gripen B näytteille Linköpingissä

Linköpingissä sijaitsevan Ruotsin Ilmavoimamuseon kylmä sota -näyttelyyn on tullut näyttelyyn tolpan nokkaan nostettu Saab JAS 39B Gripen. B-versio on kaksipaikkainen versio A:sta. Sitä ei pitänyt rakentaa alunperin ollenkaan A-version helppokäyttöisyyden vuoksi, mutta vientimarkkinoita varten tehtiin lopulta 14 koneen sarja.

Tanskan Harvard ilmaan

Vapaaehtoisryhmä on entisöinyt Harvard IIB -konetta tunnukseltaan 324 lentokuntoon. Koneen omistaa Tanskan kuninkaallisten ilmavoimien historiallinen kokoelma.

Lentävä Lockheed Electra Belgiaan

Lockheed 12A Electra N14999 on ostettu Yhdysvalloista Belgiaan ja lennetään uuteen kotimaahansa huhtikuussa 2018. Duxfordin Flying Legends -lentonäytöksessäkin vuonna 2016 esiintynyt kone on rakennettu vuonna 1938 Continental Oil Companylle, joka käytti konetta vuoteen 1950. Sen jälkeen kone oli laskuvarjohyppääjien käytössä ja varastoituna, kunnes entisöitiin vuosina 1989-1992. Käytyään omistajansa mukana Uudessa-Seelannissa kone muutti Yhdysvaltoihin 2010.

Venäläispommikone saa uudet maalit

Yhdysvaltojen Uuden Meksikon War Eagles Air Museumin kokoelmiin kuuluva Tupolev Tu-2 -pommikone aiotaan entisöidä ja maalata uudelleen. Kone on yksi seitsemästä näytteillä olevasta konetyypin edustajasta. Tu-2 oli tuotannossa vuosina 1941-1948 ja puolet rakennetuista 2 500 koneyksilöstä rakennettiin sodan jälkeen.

Museon koneyksilö on lentänyt jääpommituslentoja Luoteis-Kiinan joilla vuoteen 1981 saakka.

Dakotat Normandian yllä

5.6.2019 tulee kuluneeksi D-päivästä 75 vuotta ja sinä päivänä tulee kokoontumaan jopa 40 Douglas DC-3:n versiota Duxfordiin lentääkseen Caeniin, missä mne pudottavat kolmisensataa laskuvarjohyppääjää Normandian ylle ennen laskeutumistaan määränpäähänsä.

Erään Gnat-onnettomuuden anatomia

Kuusisivuisessa runsaasti kuvitetussa jutussa käydään Folland Gnat Trainer XP540:lle ja sen lentäjälle Roy Gambilille 19.9.1977 tapahtunut onnettomuus.

Ensimmäiset Blenheim-pudotukset

Andrew Thomasin kirjoittamassa kolmisivuisessa jutussa kerrotaan ensimmäisistä Bristol Blenheim IF -koneilla tehdyistä pudotuksista Taistelussa Englannista.

Saksan lentäjäkoulutus

Tom Dochertyn kolmisivuinen juttu kertoo Saksan lentäjäkoulutuksesta. Kuvituksena on suomalaisillekin tuttuja konetyyppejä: Junkers W 34, Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz ja Bücker Bü 131 Jungmann.

Ranskalais-venäläiset patriootit

Richard Payeri nelisivuinen juttu esittelee Venäjällä taistelleen ranskalaisilla ohjaajilla miehitetyn Normandie-Niemen-rykmentin väreihin maalatun Jak-3UA -koneen tarinan. Koneen keulalla hyrrää Klimov VK-107:n sijaan Allison V-1710-111 -moottori. Kone on replika ja valmistunut vuonna 1994.

Aeroplane 2/2018

Lehden teemana on Mosquito ja Database-osuudessa on Noorduyn "Norsu" Norseman.

Hawkingen Blenheim-projekti

Kentin Battle of Britain -museo, joka toimii kentällä, joka tunnettiin aiemmin RAF Hawkingenä, on vastaanottanut Aircraft Restoration Companyltä Duxfordista neljän Bristol Bolingbroke IVT -koneen jäännökset. Niiden pohjalta museon on tarkoitus rakentaa näyttelyynsä Bristol Blenheim IV. Projektilta puuttuu edelleen moottorit ja potkurit, keulaosa saadaan Kanadasta myöhemmin.

Lentävä DC-6

Ben Dunnelin kahdeksansivuisessa jutussa esiitellään Red Bullin lentävä Douglas DC-6B SNr 45563. Vuonna 14.10.1958 Santa Monicassa valmistunut kone lensi ensimmäiset vuodet Jugoslavian kansallisen lentoyhtiön väreissä ja sitä käytettiin mm. Titon VIP-koneena.

Vuonna 1961 kone siirrettiin Jugoslavian ilmavoimille ja vuonna 1975 se lahjoitettiin Sambian ilmavoimille, jossa se palveli edelleen VIP-koneena kuskaten mm. maan presidenttiä Kenneth Kaundaa. Myöhemmin kone unohdettiin sisarkoneensa lailla Lusakan lentokentän laidalle.

Vähän lentäneet koneet päätyivät kuitenkin Namibian käyttöön ja niitä käytettiin mm. maisemalennoilla. Vuonna 2000 kone myytiin ja lennettiin Windhoekista  Salzburgiin 7.-8.7.2000. Koneen entisöintiä varten jouduttiin rakentamaan uusi hangaari. Koneen entisöinti valmistui vuonna 2004.

Lentävä Norsu

Database-osuudessa käydään Kanadan puskapilottien työjuhta Noorduyn Norseman, jota Suomessa kutsuttiin "Norsuksi", mutta tässä jutussa pikemminkin "Sarvikuonoksi". Juttu käy läpi kehityshistorian, tekniset asiat, käytön ja lento-ominaisuudet. Sivuja 15.

FlyPast 2/2018

Lehden teemana ovat toisen maailmansodan pommitusjoukot ja Messerschmitt Bf 109 E.

Avro Avian Arlandaan

Eurostop-konferenssikeskuksen katossa roikkunut harvinainen Avro Avian IV (SE-ADT) on palannut aikaisempaan kotiinsa Arlandan lentokonekokoelmaan. Vuonna 1929 rakennettu kone ostettiin Ruotsiin vuonna 1933 ja vaurioitui pahoin vuonna 1947. Kone lahjoitettiin Arlandan kokoelmaan jo vuonna 1972. Sen jälkeen konetta on entisöity. Kone on yksi kahdeksasta säästyneestä Avianista. Niistä kolme lentää yhä.

Kbelyn ilmailumuseo sai DC-3:n

Prahan lentokentällä Tsekin lentoyhtiön pääkonttorin edessä muistomerkkinä ollut yhtiön 1950-luvun edeltäjän väreihin maalattu Douglas DC-3 (OK-XDM) on siirretty Kbelyn ilmailumuseon ulkonäyttelyyn.

Newarkin Viggen konservoidaan

Ainoa brittien ilmailumuseoissa oleva Viggen, Newarkin ilmailumuseon Saab Viggen 373918 "57" aiotaan konservoida.

Ikoninen Eemeli

Robert Rennerin viisisivuisessa jutussa käydään läpi Messerschmitt Bf 109:n tarinaa erityisesti E-version ja amerikkalaisen Flying Heritage ans Combat Armour Museumin (FHCAM) omistaman E-3-koneyksilön WNr 1342 (N342FH) näkökulmasta. Vuonna 1939 valmistettu kone osallistui Kanaalin taisteluihin ja teki pakkolaskun Ranskan rannikolle 29.7.1940.

Vuonna 1988 löytynyt kone entisöitiin Englannissa ja matkasi sitten Englannin kautta Valtoihin - ja lentää yhä.

Sturmovikin uudelleensyntymä

From the workshop (pajalta) -osuudessa esitellään Vadim Zadorozhnyn teknillisen museon Iljushin Il-2 valmistusnumeroltaan 1872452, joka löydettiin vuonna 2012 Kazakstanin pohjoisosan järvestä ja pelastettiin Jak-1-hävittäjän ohella. Pelastustyön teki Ikarus-niminen ryhmä.

Koneen romu siirrettiin Novosibirskiin Siperiaan, jossa se entisöitiin lentokuntoiseksi, tietenkin.

Vinkuvat vaijerit

Glory days -osuudessa on kuusi kaunista kuvaa kaksitasoisesta liikennelentokone de Havilland Dragon Rapidesta.

Aeroplane 1/2018

Hurricane näyttää olevan vuoden 2018 ensimmäisen lehden teema ja Database-osuuteenkin on otettu Hawker Sea Hurricane.

Kaksipaikkainen "Messerschmitt 109" lentää

Ainoa säilynyt kaksipaikkainen Hispano HA-1112-M4L Buchón "Punainen 11" (G-AWHC) on tehnyt ensimmäisen lentonsa sitten vuoden 1968 Sywellissä Northamptonshiressä 24.11.2017. Puolitoista vuotta kestäneen entisöintityön vei läpi Air Leasing.

Konetta käytettiin Battle of Britain -elokuvan kuvauskoneena vuonna 1968. Jopa itse Adolf Galland lensi koneella samana vuonna. Kuvausten jälkeen kone lähti vuosikausiksi Texasiin osana Connie Edwardsin lentopalkkiona.

Koneyksilö valmistui vasta vuonna 1954 ja palveli Espanjan ilmavoimia vuoteen 1965. Entisöinnissä koneyksilö varustettiin ja maalattiin vastaamaan Messerschmitt Bf 109G-12 -konetta.

Anson vaihtoi omistajaa

Dundeen lähellä Skotlannissa sijaitseva Montrosen lentokentän perinnekeskus on hankkinut omistukseensa Air Atlantique Classic Flightiltä Avro Anson C19 -koneen (TX226) jäännökset. Vuonna 1946 rakennettu koneyksilö on tarkoitus entisöidä näyttelykuntoon.

DC-3 Aero Legendsille

Headcornissa Kentissä majaa pitävä Aero Legends on hankkinut omistukseensa Normandian maihinnousuun osallistuneen lentokuntoisen Dakotan. Koneyksilö on Douglas C-47A Skytrain 42-100882/N473DC "Drag-em-oot".

Espanjan Dragon Rapidet

Ben Ullingsin viisisivuisessa jutussa kerrotaan de Havilland DH89A Dragon Rapide -koneiden käytöstä Espanjassa mm. lentoyhtiö Iberialla. Juttu sisältää kauniita ilmasta ilmaan -kuvia mm. EC-AAY-rekisteritunnusta kantavasta koneyksilöstä.

Unohdettu konetyyppi: Grigorovich I-Zet?

Mihlal Maslov kertoo tarinan erikoisesta ilmapuolustuskonseptista, joka perustui Tupolev TB-3 "emälentokoneeseen", joka kantoi siipiensä yläpuolella kahta I-5-hävittäjää sekä alapuolella kahta I-16- ja yhtä I-Zet-hävittäjää, joka oli varustettu rekyylittömillä APK-4-tykeillä. Konseptia käytettiin toisessa maailmansodassa eräänlaisena kuriositeettina. Juttu on kuusisivuinen.

FlyPast 1/2018

Lehden teemana on Kuninkaallisten Ilmavoimien ensimmäiset sata vuotta.

Lodestar näytteille Arlandaan

Vuonna 1943 valmistunut Lockheed Lodestar hankittiin Ruotsiin vuonna 1954 ja sai tunnuksen SE-BZE. Palveltuaan useampaa isäntää se lensi viimeisen lentonsa vuonna 1966 ja varastoitiin odottamaan entisöintiä

Lodestar_Arlanda_2015_720x405.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen Ruotsin-matkalla keväällä 2015 SE-BZE:n entisöinti oli kesken mutta kone oli näyttelyssä ja hallitsi Arlandan ilmailumuseon sisääntuloa. Kuva: Reino Myllymäki.

Odotus kesti yli neljäkymmentä vuotta! Mutta nyt entisöinti on valmistunut ja kone on nähtävänä Arlanda Aircraft Collectionissa.

Airframe Asseblies Ltd

Työpajasta-osuudessa (from the workshop) FlyPast esittelee Airframe Assemblies Ltd:n ("lentorangon kasaajat") tarinan. Darren Harbarin seitsemänsivuisessa jutussa kerrotaan Wight-saaren navetasta alkunsa saaneen kahden osa-aikatyöntekijän yrityksen tarina vanhojen lentokoneiden lentorankojen kasaajaksi.

Arktinen haaveri - englantilaisten hyökkäys Petsamoon

Operaation Barbarossan alettua Stalin pyysi Iso-Britannialta apua. Auttaa britit yrittivätkin ja laittoivat laivastonsa ilmavoimat hyökkäämään Kirkkoniemeen ja Petsamoon. Lentotukialusten Victorious ja Furious lentokoneilla toteutettu hyökkäys käynnistyi 26.7.1941.

Andrew Thomasin nelisivuinen juttu kertoo vähän tunnetun episodin vaiheet ja tulokset: englantilaislentäjien hautakivet Tromsön hautausmaalla.