Ulkomaiset lehdet 2018

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 13.1.2018. Ulkomaiset lehdet 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane 1/2018

Hurricane näyttää olevan vuoden 2018 ensimmäisen lehden teema ja Database-osuuteenkin on otettu Hawker Sea Hurricane.

Kaksipaikkainen "Messerschmitt 109" lentää

Ainoa säilynyt kaksipaikkainen Hispano HA-1112-M4L Buchón "Punainen 11" (G-AWHC) on tehnyt ensimmäisen lentonsa sitten vuoden 1968 Sywellissä Northamptonshiressä 24.11.2017. Puolitoista vuotta kestäneen entisöintityön vei läpi Air Leasing.

Konetta käytettiin Battle of Britain -elokuvan kuvauskoneena vuonna 1968. Jopa itse Adolf Galland lensi koneella samana vuonna. Kuvausten jälkeen kone lähti vuosikausiksi Texasiin osana Connie Edwardsin lentopalkkiona.

Koneyksilö valmistui vasta vuonna 1954 ja palveli Espanjan ilmavoimia vuoteen 1965. Entisöinnissä koneyksilö varustettiin ja maalattiin vastaamaan Messerschmitt Bf 109G-12 -konetta.

Anson vaihtoi omistajaa

Dundeen lähellä Skotlannissa sijaitseva Montrosen lentokentän perinnekeskus on hankkinut omistukseensa Air Atlantique Classic Flightiltä Avro Anson C19 -koneen (TX226) jäännökset. Vuonna 1946 rakennettu koneyksilö on tarkoitus entisöidä näyttelykuntoon.

DC-3 Aero Legendsille

Headcornissa Kentissä majaa pitävä Aero Legends on hankkinut omistukseensa Normandian maihinnousuun osallistuneen lentokuntoisen Dakotan. Koneyksilö on Douglas C-47A Skytrain 42-100882/N473DC "Drag-em-oot".

Espanjan Dragon Rapidet

Ben Ullingsin viisisivuisessa jutussa kerrotaan de Havilland DH89A Dragon Rapide -koneiden käytöstä Espanjassa mm. lentoyhtiö Iberialla. Juttu sisältää kauniita ilmasta ilmaan -kuvia mm. EC-AAY-rekisteritunnusta kantavasta koneyksilöstä.

Unohdettu konetyyppi: Grigorovich I-Zet?

Mihlal Maslov kertoo tarinan erikoisesta ilmapuolustuskonseptista, joka perustui Tupolev TB-3 "emälentokoneeseen", joka kantoi siipiensä yläpuolella kahta I-5-hävittäjää sekä alapuolella kahta I-16- ja yhtä I-Zet-hävittäjää, joka oli varustettu rekyylittömillä APK-4-tykeillä. Konseptia käytettiin toisessa maailmansodassa eräänlaisena kuriositeettina. Juttu on kuusisivuinen.

FlyPast 1/2018

Lehden teemana on Kuninkaallisten Ilmavoimien ensimmäiset sata vuotta.

Lodestar näytteille Arlandaan

Vuonna 1943 valmistunut Lockheed Lodestar hankittiin Ruotsiin vuonna 1954 ja sai tunnuksen SE-BZE. Palveltuaan useampaa isäntää se lensi viimeisen lentonsa vuonna 1966 ja varastoitiin odottamaan entisöintiä

Lodestar_Arlanda_2015_720x405.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen Ruotsin-matkalla keväällä 2015 SE-BZE:n entisöinti oli kesken mutta kone oli näyttelyssä ja hallitsi Arlandan ilmailumuseon sisääntuloa. Kuva: Reino Myllymäki.

Odotus kesti yli neljäkymmentä vuotta! Mutta nyt entisöinti on valmistunut ja kone on nähtävänä Arlanda Aircraft Collectionissa.

Airframe Asseblies Ltd

Työpajasta-osuudessa (from the workshop) FlyPast esittelee Airframe Assemblies Ltd:n ("lentorangon kasaajat") tarinan. Darren Harbarin seitsemänsivuisessa jutussa kerrotaan Wight-saaren navetasta alkunsa saaneen kahden osa-aikatyöntekijän yrityksen tarina vanhojen lentokoneiden lentorankojen kasaajaksi.

Arktinen haaveri - englantilaisten hyökkäys Petsamoon

Operaation Barbarossan alettua Stalin pyysi Iso-Britannialta apua. Auttaa britit yrittivätkin ja laittoivat laivastonsa ilmavoimat hyökkäämään Kirkkoniemeen ja Petsamoon. Lentotukialusten Victorious ja Furious lentokoneilla toteutettu hyökkäys käynnistyi 26.7.1941.

Andrew Thomasin nelisivuinen juttu kertoo vähän tunnetun episodin vaiheet ja tulokset: englantilaislentäjien hautakivet Tromsön hautausmaalla.