Lokkiuutiset

Lokki asuntomessuille -projekti kokoontuu ma 22.9.2014

21.09.2014

Suomen Ilmailumuseon museonjohtaja Markku Kyyrönen on kutsunut koolle kokouksen maanantaina 22.9.2014 klo 16.30 käymään läpi Lokki asuntomessuille -projektia.

Lokki pääsi sateensuojaan

25.09.2014

Helsinki-Vantaan 60-vuotisjuhlista saakka kesäkuussa 2012 kiitotie 1:n kupeessa ilmailun menneistä ajoista matkailijoita muistuttanut Aeron väreihin maalattu ja Airveteran Oy:n omaistama Douglas DC-3 (OH-LCD), lempinimeltään Lokki, siirtyi tänään katon alle.

lokki_hinauksessa_3_2014-09-25_640_px.jpg

Lokki hinattiin Finavian pyöräkuormaajalla klo 10:n aikoihin kiitotie 1:n varresta asemataso 4:lle. Hinaus tehtiin lentokentän hiljaiseen aikaan kiito- ja rullausteitä pitkin pyrstö edellä. Siirron aikana satoi ajoittain rankasti.

lokki_blue1-halliin_2_2014-09-25_640px.jpg

Asemataso 4:llä Lokki vedettiin trukilla Blue 1:n kangashalliin odottamaan tulevia toimenpiteitä. Koko siirron  tekivät yhteistyössä Finavia ja Nordic Global Airlinesin mekaanikot Mikko Raatikainen ja Joel Korpela

Lokkiprojektin kakkosvaiheen tekijät kokoontuivat maanantaina 6.10.2014

06.10.2014

Lokkiprojektin kakkosvaiheen tekijöitä kokkontui maanantaina 6.10.2014 klo 15 Suomen Ilmailumuseon Avia-kabinettiin koko tilan täydeltä. Tilaisuudessa käytiin läpi kakkosvaihe eli Lokin siipien irrotus. Kakkosvaiheen projektipäällikkö on Martti Saarinen.

Palaverin lopuksi lähdettiin tutustumaan Lokkiin eli DC-3-koneeseen tunnuksella OH-LCD asemataso neljän ns. Blue1-halliin, josta pääosa oli rajattu nyt lentoasema-alueen ulkopuolelle.

Lokin siivet irrotettu

09.10.2014

Lokkiprojektin toinen vaihe alkoi tiistaina 7.10.2014 klo 10 Martti Saarisen johdolla. Asemataso neljällä sijaitsevaan Blue1:n kangashalliin kokoontui sankka joukko kokeneita mekaanikoita tarkoituksenaan riisua Lokilta siivet.

lokin_siiven_irrotuksen_valmistelua_2014-10-07.jpg

Siiven pultit olivat osin vaikeissa paikoissa ja juuttuneita. Lisäksi niitä oli liki 600!

Valmistelutöitä tehtiin tiistai ja keskiviikko, jolloin irroitettiin muun muassa peräkartio, korkeusperäsimet, oikea siiveke ja siipien alapuolen pultit. Varsinainen siipien irrotustyö tehtiin torstaina 9.10.2014 klo 10 alkaen. Ensin irroitettiin vasen siipi ja sitten oikea.

lokin_vasemman_siiven_irrotus_b_2014-10-09.jpg

Lokin vasenta siipeä lasketaan autonrenkaiden varaan.

Hyvin Lokki pysyi pystyssä vaikka toiselta puolelta puuttui siipi! Siipeä kannateltiin Finavian kuorma-auton kuormausnosturilla. Irrotuksen jälkeen siipi laskettiin käsin ohjailemalla Vianorin lainaamien autonrenkaiden varaan. Klo 12.30 irrotustyö oli ohi.

lokki_ilman_siipia_2014-10-09.jpg

Siivetön Lokki näyttää surulliselta.

Lokki siirretään Suomen Ilmailumuseolle keskiviikkona 22.10.2014

20.10.2014

Lokki eli OH-LCD-tunnuksella lentänyt DC-3-kone siirretään asemataso 4:ltä Suomen Ilmailumuseon pihalle Tietotielle keskiviikkona 22.10.2014 noin klo 10 alkaen.

Itse kone hinataan hinauspuomilla pyrstö edellä kentän liikenneyhteyksien kautta Mekaanikontien kautta Tietotielle. Matkalla on ainakin yksi tiukka kiertoliittymä ja muitakin ahtaita paikkoja.

Koneen siivet kuljettaa kahdella eri kuljetuksella Niemi Palvelut Oy käyttäen apunaan 12-metristä lavettia.

Lokkiprojekti etsii vapaaehtoisia

21.10.2014

Lokkiprojekti etsii vapaaehtoisia Lokin eli OH-LCD -tunnuksella lentäneen DC-3-koneen kunnostus-, siirto- ja kasaus/purkutehtäviin. Tarjolla on mm. himmentyneiden alumiinipintojen kiillotusta. Tarkoitus on palauttaa kone 1950-luvun kiiltoonsa!

Ilmoittautu vapaaehtoiseksi Lokkiprojektiin tällä lomakkeella!

Lokki esiintyy MTV3:n uutisten kevennyksenä tänään keskiviikkona 22.10.2014

22.10.2014

MTV3 kävi tekemässä juttua Lokista sen siirron aikana Mika Tommolan johdolla. Saamamme tiedon mukaan juttu näytetään iltauutisten kevennyksenä tänään keskiviikkona 22.10.2014.

Lokki siirretty Suomen Ilmailumuseon pihalle

22.10.2014

Douglas DC-3 tunnukseltaan OH-LCD ja lempinimeltään "Lokki" on onnistuneesti siirretty keskiviikkona 22.10.2014 Suomen Ilmailumuseon pihalle.

Siirtotyö alkoi kello 9:n maissa Blue1-hallissa Helsinki-Vantaan lentoaseman asemataso neljällä. Paikalle tullut vapaaehtoisjoukko auttoi ensimmäisinä töinään oikean siiven lastauksessa Niemi Heavyn 12-metriselle lavetille.

Tämän jälkeen Lokki työnnettiin miesvoimin hallista auringonpaisteeseen. Noin kello 10 Lokki kytkettiin kannuspyörään kiinniteystä puomistaan Finavian pyöräkuormaajan perään ja niin Lokki lähti siirtymään - hieman epäarvokkaasti pyrstö edellä ja siivettömänä - Niemen rekan ja Finavian saattamana lentoaseman huoltoteitä pitkin kohti Mekaanikontietä.

Ensimmäisenä Suomen Ilmailumuseon pihalle vietiin oikea siipi. Mekaanikontien työmaa-aitoja jouduttiin siirtelemään ja osin purkamaankin, jotta seitsemisen tonnia painava ja yli 8-metriä leveä Lokki saatiin mahtumaan. Matkalle mahtui pysähdyskin, kun MTV3:n toimittaja ja kuvaaja tekivät juttua illan uutislähetykseen.

lokki_kiertoliittymassa_2014-10-22.jpg

Mekaanikontien ja Aviabulevardin risteyksen kiertoliittymä muodostui yllättävän vaikeaksi hidasteeksi, vaikka katukiviä ja liikennemerkkejä oli poistettu ja muutenkin reittiä helpotettu. Finavian pyöräkuormaaja joutui useampaan kertaan pakittamaan ja taidettiinpa Lokki joutua irrottamaan ja miesvoimin kääntämään, jotta pyöräkuormaaja ja kone saatiin mahdutettua kiertoliittymän läpi. Liikenne jouduttiin luonnollisesti pysäyttämään ja syntyneet jonot - vaikka niitä välillä purettiinkin - olivat mahtavat.

Kiertoliittymän jälkeenkään ongelmat eivät loppuneet. Ilmailumuseon opastekyltti jouduttiin kaataamaan ja Ilmailumuseon pihalla koneen kääntäminen seisontapaikalleen vaati kahden pyöräkuormaajan apua ja viimeistely tehtiin sitten ilman niitä miesvoimin.

lokki_sim_pihalla_2014-10-22.jpg

Kello oli liki puoli kaksi, kun Lokki oli saatu paikalleen ja koneen arkojen osien suojaaminen alkoi. Kolmen maissa saatiin Lokin luokse sen vasen siipi ja projekti alkoi olla valmis.

Lokki MTV:n Kymmenen uutisissa

23.10.2014

MTV kävi kuvaamassa Lokin siirtoa keskiviikkona 22.10.2014. Tulokset näytettiin illan Kymmenen uutisten loppukevennyksenä. Eilistä uutislähetystä voi katsoa MTV:n Katsomosta. Linkki ko. uutislähetykseen on seuraava: http://www.katsomo.fi/?progId=393796. Uutiskevennys on lopussa. Uutisvideon toisto ei toiminut kunnolla vielä tätä uutista kirjoitettaessa mutta korjaantunee päivän mittaan.

Uutisankkurin juonnosta poiketen Lokki täyttää kuluvan vuoden lopulla 71 vuotta, ei vielä 80.

Lokkiprojektin vapaaehtoisten infotilaisuus ke 3.12.2014 klo 16.30

15.11.2014

Lokkiprojektin vapaaehtoisten info- ja suunnittelutilaisuus järjestetään keskiviikkona 3.12.2014 klo 16.30 alkaen Suomen Ilmailumuseolla, osoite Tietotie 3, Vantaa.

Lokille on tehty syksyn aikana kuntokartoitusta ja tältä pohjalta tilaisuudessa voidaan jakaa tehtäviä ja suunnitella työryhmiä.

Lokille ei vielä ole onnistuttu hankkimaan sääsuojaa, joten kunnostustyö tulee painottumaan kevääseen joitakin sisätiloissa talven aikana tehtäviä työvaiheita lukuun ottamatta.

Lokin jälkeen klo 18:00 alkaa auditoriossa Ilmailumuseoyhdistys ry:n jäsenilta, jossa Lassi Karivalo kertoo Haukka I:n konservoinnista. Esitelmätilaisuuteen on vapaa pääsy.

Museo tarjoaa talkoolaisille pullakahvit.

Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi Lokkiprojektiin!

Lokkiprojektin verkkosivujen hakukonenäkyvyyttä parannettu

24.11.2014

Viime torstaina havaittiin, että Lokkiprojektin verkkosivustoa ei löydy hakukoneilla, vaikka verkkosivut olivat auki ja ne löytyivät oikeaa osoitetta selaimen osoitekentässä käyttämällä.

Juurisyyksi osoittautui päälle jäänyt asetus, joka nimenomaan pyysi hakukoneita jättämään sivuston löytämättä. Asetuksen päälläolo juonsi juurensa aikaan, jolloin sivusto oli vielä salasanan takana. Nyt asetus on poistettu, Googlelle on käyty erikseen ilmoittamassa sivuston olemassaolosta ja ainakin Google, Bing ja Yahoo! Suomi löytävät sivuston.

Ongelma ei siis ilmennyt lainkaan tapauksessa, että selaimeen kirjoitettiin sivuston osoite (www.lokkiprojekti.fi tai pelkästään lokkiprojekti.fi) tai klikattiin vastaavaa linkkiä. Ongelma ilmeni ainoastaan, jos internetissä liikuttiin siten, että osoite kirjoitettiin hakukoneen haettavan tiedon kenttään. Tällöin vastausten joukossa ei ollut Lokkiprojektin verkkosivuja, vaan ko. sivuja jonkin verran muistuttava haittasivusto.

Hakukoneiden käyttäminen sivuston etsintään on yleistynyt niin, että osa käyttäjistä pitää sitä yksinomaisena tapana. Tästä huolimatta muistutan, että selvät verkko-osoitteet kannattaa kirjoittaa suoraan selaimen osoitekenttään. Hakukoneyhtiöt - esimerkiksi Google - ovat nimittäin yksityisiä yrityksiä ja haun tuottamiin vastauksiin voidaan vaikuttaa esimerkiksi ko. yhtiön palveluja ostamalla.

Lokkiprojektin info- ja suunnittelutilaisuuden antia

14.12.2014

Lokkiprojektin eli Finnairin entisen Douglas DC-3 "Lokki" -koneen (OH-LCD) kunnostus- ja siirtoprojektin vapaaehtoisten info- ja suunnittelutilaisuus pidettiin keskiviikkona 3.10.2014 klo 16.30 alkaen Suomen Ilmailumuseon auditoriossa Vantaalla.

Tilaisuuden aluksi museonjohtaja Markku Kyyrönen ja intendentti Matias Laitinen kertoi vat projektin taustoista, aikatauluista ja tavoitteista, jotka yhteen lauseeseen tiivistettynä ovat: kunnostaa Lokki Vantaan asuntomessujen vetonaulaksi. Lause sisältää monenlaista työtä ja tavoitetta.

lokkiprojekti_a_2014-12-03.jpg

Puhumassa museonjohtaja Markku Kyyrönen ja intendentti Matias Laitinen.

Vantaan asuntomessut Kivistössä aukeavat 10.7.2015. Lokki siirretään maakuljetuksena ilman siipiä Suomen Ilmailumuseolta Kivistöön ja siivet kiinnitetään asuntomessualueella. Siirto tapahtunee kesäkuun puolenvälin tienoilla. Sitä ennen kone on kunnostettu "paraatikuntoon".

Suurin työ tulee olemaan koneen kiillotus, jota päästään tekemään vasta loppukeväästä. Sitä ennen tehdään tai ainakin valmistellaan joitakin kunnostustoimia, esimerkiksi Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho on varautunut tekemään Lokkiin pleksi-ikkunoita.

Lokin kunto

Martti Saarinen kertoi tekemästään Lokin kuntokartoituksesta. Listalta löytyy 27 vikaa, joista useimmat tullaan korjaamaan ennen siirtoa asuntomessualueelle. Osa viosta liittyy siivekkeiden ja peräsinten kangaspintojen vauroihin, osa samentuneisiin ja säröytyneisiin pleksi-ikkunoihin, joita löytyy sekä matkustamosta että ohjaamosta. Renkaissa on halkeamia eivätkä telineiden käyttösylinterit tai joustintuet pidä enää paineita. Koneessa on maalausvaurioita ja joitakin muita pienempiä vikoja.

Erikoisin korjattava lienee ohjaamon vasemman ikkunan takapuolella oleva ns. hyppymestarin ikkuna, jota ei ole ollut olemassa koneen ollessa matkustaja- tai rahtikoneena. Ikkuna tultaneen poistamaan ja korvaamaan alumiinilevyllä, sillä kone muuten on maalattu Aeron 1950-luvun maalauskaavioon. Siinä kunnossa ikkunaa ei ollut.

Kiillotus

Kiillotus tullaan tekemään NuShine II -kiillotusainesarjalla sekä alussa pyörivillä laikoilla ja lopussa oskilloivilla laikoilla varustetuilla kiillotuskoneilla. Käytettävissä on 5 kpl mm. Caravelle-koneiden kiillotuksessa käytettyjä paineilmatoimisia Cyclo-kiillotuskoneita. Vaikeimmat paikat kiillotetaan käsin.

lokkiprojekti_b_2014-12-03.jpg

Koneen kiillotusta esiteltiin videon avulla. Äänessä Martti Saarinen.

Vielä on päätettävä, mitä tehdään ruosteisille ruuvinkannoille, jotka kiillotetussa koneessa olisivat vakava kauneusvirhe.

Kiillotusta ei voida tehdä, jos koneen pinta on märkä, eikä myöskään suorassa auringonpaisteessa. Olosuhteet ovat siis suurinpiirtein samat kuin auton vahauksessa. Kiillotusta varten tarvitaan siis sääsuoja ja vaikeisiin paikkoihin pääsemiseksi on rakennettava telineet.

lokki_sim_pihalla_a_2014-10-22.jpg

Lokki Suomen Ilmailumuseon pihalla 22.10.2014.

Kiillotettavaa pintaa on noin 250 neliömetriä, eli sitä tulee riittämään kaikille halukkaille kiillottajille.

Siirto Kivistöön ja asuntomessut

Siirto asuntomessualueelle tehdään heti, kun kone on kunnossa. Juhannuksena 2015 konetta ei tulla siirtämään, vaan siirto tulee tapahtumaan ennen sitä, todennäköisesti kesäkuun puolessa välissä. Kuljetusreitti on jo selvä.

Siivet kiinnitetään asuntomessualueella ja jo nyt on tiedossa, että kiinnitysprojektista tulee irrotusprojektia vaikeampi ja työläämpi, vaikka kaikkia 654 pulttia tuskin tullaan kiinnittämään.

Kone tullaan nostamaan asuntomessualueella koholle niin, että koneen siipien alta voi kulkea. Koneen moottoreita ei ole mahdollista käynnistää; ne on viimeksi käynnistetty noin 10 vuotta sitten ja ennen siirtoa moottoreista ja tankeista tullaan tyhjentämään kaikki nesteet. Lisäksi laskutelineiden alle tulevat rakenteet, jotka mahdollistavat koneen kohollenoston, eivät mahdollista moottoreiden käynnistystä.

Koneen sisätilat eivät tule olemaan avoinna yleisölle. Tämä johtuu useasta asiasta: Koneeseen on vain yksi ovi, joten koneen läpi ei voi kävellä samaan tapaan kuin esimerkiksi Suomen Ilmailumuseossa olevan Convair 440 Metropolitan -koneen. Koneesta puuttuu matkustajien penkit ja niiden tilalla on laskuvarjohypyissä käytetyt pitkittäissuuntaiset penkit; kone ei siis ole sisältä ulkoasunsa mukaisessa kunnossa. Lisäksi koneen sisäpinnat ovat kärsineet pitkäaikaisen ulkosäilytyksen kannalta, eikä niitä voida kunnostaa tämän projektin puitteissa.

Kiinnostuneille saatetaan tarjota mahdollisuutta tutustua Suomen Ilmailumuseossa olevan vastaavan DC-3-koneen sisätiloihin; asia varmistuu kuitenkin vasta myöhemmin.

Asuntomessujen jälkeen kone ei jää asuntomessualueelle, vaan palaa takaisin Avian alueelle. Koneen loppusijoituspaikka ei tätä kirjoitettaessa ole vielä selvillä.

Tiedottaminen

Lokkiprojektista tiedotetaan näiden verkkosivujen kautta. Sen lisäksi vapaaehtoisiksi ilmoittautuneet saavat tietoa myös sähköpostitse.

Info- ja suunnittelutilaisuuteen osallistui 44 kiinnostunutta.

Ramirent toimittaa Lokin sääsuojan

02.03.2015

Lokkiprojekti alkaa heräilemään talviuniltaan. Kevään suurinta ponnistusta, koneen ulkopinnan kiillotusta, varten tarvitaan sääsuoja, jotta työtä päästään tekemään sekä sateella että auringonpaisteessa.

Ramirent tulee toimittamaan tarvittavan sääsuojan, jonka asennus alkanee jo kuluvalla viikolla, todennäköisesti keskiviikkona 4.3.2015. Sääsuoja ei peitä konetta kokonaan, vaan konetta joudutaan liikuttamaan aika-ajoin niin, että kulloinkin työstettävä kohta saa suojan.

Lokkiprojektin seuraava info- ja suunnittelutilaisuus järjestetään ti 17.3.

02.03.2015

Lokkiprojektin seuraava info- ja suunnittelutilaisuus järjestetään Suomen Ilmailumuseon auditoriossa tiistaina 17.3.2015 klo 17 alkaen.

Lisätietoa lähempänä - vapaaehtoisiksi ilmoittautuneet saavat myös sähköpostia aiheesta ennen tilaisuutta.

Lokkiprojektin järjestäytymispalaveri Ilmailumuseolla ti 17.3.2015 klo 17

06.03.2015

Ramirent on rakentanut OH-LCD:n eli Lokin päälle viime viikolla. Se merkitsee sitä, että säiden lämmettyä päästään aloittamaan koneen kunnostusurakka, joka suurelta osin tulee olemaan likaantuneiden ja himmentyneiden alumiinipintojen kiillotusta.

lokki_2015-03-07_b.jpg

Kaikki Lokkiprojektin vapaaehtoisiksi ilmoittautuneet kutsutaan projektin järjestäytymispalaveriin Suomen Ilmailumuseolle (os. Tietotie 3, 01530 Vantaa) tiistaina 17.3.2015 klo 17.00. Tilaisuudessa käydään yhdessä läpi työn tavoitteet, työmenetelmät ja -välineet, jotta Lokki olisi kesäkuussa valmiina Kivistön asuntomessukeikalle.  Kiillotustyö ei nykymenetelmillä ja aineilla ole enää yhtä sotkuista ja raskasta, kuin mitä vanhoina Wadpol-aikoina, joten kaikki rohkeasti mukaan!

Jos Sinua lisäksi kiinnostaa työnjohtotehtävät ja katsot omaavasi talkootyön ohjaukseen tarvittavia ominaisuuksia, ota yhteyttä museon intendenttiin Matias Laitiseen (p.040 575 7783 tai matias.laitinen(at)suomenilmailumuseo.fi).  Työnjohtajilta ei edellytetä lentokonekokemusta.  Heidät koulutetaan kiillotustyöhön ja työnohjauksen ohessa pääsee kyllä itsekin myös oikeisiin töihin!  Näille työnohjaukseen halukkaille järjestämme vielä erikseen infon ennen tätä yhteistä starttitilaisuutta.

Tervetuloa!

Lokkiprojekti järjestäytyi

17.03.2015

Lokkiprojekti järjestäytyi tiistaina 17.3.2015 Suomen Ilmailumuseolla järjestetyssä kokouksessa.

Museonjohtaja Markku Kyyrönen esitteli projektin lyhyesti ja kertoi projektin taustasta ja tavoitteista. Asuntomessuilla Vantaan Kivistössä Lokki eli Aeron/Finnairin entinen Douglas DC-3 -matkustaja- ja rahtikone OH-LCD tulee sijoitettavaksi erittäin keskeiselle paikalle niin, että messuille tulija ei sitä voi olla huomaamatta. Kone sijoitetaan maastoa noin metrin ylemmäksi ja sen eteen tulee sekä Vantaan kaupungin että ilmailumuseon osastot.

Asuntomessuille Lokki kuljetetaan jonain viikon 24 yönä - hyvissä ajoin ennen juhannusta. Perillä kone saa siivet paikalleen. Messujen päätyttyä on noin viikko aikaa irrottaa siivet jälleen ja kuljettaa kone pois. Kone tullaan sijoittamaan Avian alueelle.

Kunnostuksen työnjohtajien nokkamiehenä työnsuunnittelusta vastaava Martti Saarinen kertoi koneen kunnostamisesta. Vaikka koneen kiillotus on työteliäin tehtävä, myös muuta kunnostamista on tiedossa. Kone kunnostetaan niin, että se on palautettavissa lentokuntoiseksi! Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kunnostustyöt dokumentoidaan niin, että lentokelpoiseksi palautettaessa tiedetään, mitkä aiemmin kunnostetut kohdat on tehtävä uudelleen niin, että kone täyttää tiukat lentokelpoisuuden ehdot.

lokkiprojekti_a_2015-03-17.jpg

Martti Saarinen, Markku Kyyrönen ja Matias Laitinen sekä vapaaehtoisia.

Lokin työteliäin vaihe on siis kiillotus. Sitä varten on luotu työvuoroja siten, että arkipäivinä on aamuvuoro ja iltavuoro, joista jälkimmäinen soveltuu päivisin töissä oleville. Viikonloput otetaan käyttöön vasta, kun alkaa olla nähtävissä, että kone ei arkipäivien töillä ehdi ajoissa valmiiksi. Työnjohtajia on seitsemän ja työvuoron toteutuminen edellyttää, että paikalla on työnjohtaja ja riittävästi vapaaehtoisia. Työvuoroille ilmoittaudutaan urheiluseurojen treenivuoroihin ilmoittautumiseen alunperin tarkoitetulla nimenhuuto.com -palvelulla. Lokkiprojektia varten on palvelussa oma osuutensa osoitteessa oh-lcd.nimenhuuto.com, kertoi museon intendentti Matias Laitinen. Kuluvan viikon aikana jokainen saa kutsun ko. palveluun.

Kuluvan viikon maanantaina Lokki on siivottu sisältä eli puhdistettu koneeseen kertyneestä roinasta. Keskiviikkona kone pestään päältä, jotta siitä saadaan lika ja hiekka pois ennen kiillotukseen ryhtymistä.

Tällä hetkellä Lokkiprojektin postituslistalla on 98 nimeä. Lisääkin sopii joukkoon, ilmoittautua voi tästä!

lokkiprojekti_b_2015-03-17.jpg

Kunnostuskohteen luona

Järjestäytymiskokoukseen osallistui reilut neljäkymmentä tuolta listalta. Kokouksen lopuksi käytiin tutustumassa Lokkiin, joka odottaa kiillottajia puoliksi pressukatokseen piilotettuna.

Lokki sai vettä niskaansa

19.03.2015

Lokkiprojektin ensimmäinen työvuoro osui jo järjestäytymiskokousta seuraavaksi päiväksi, jolloin kokoonnuttiin pesemään konetta vuosien ulkosäilytyksessä kertyneestä pölystä ja hiekasta. Finavia antoi pesuauton miehistöineen museoväen ja vapaaehtoisten avuksi.

lokki_a_2015-01-18.jpg

Pesuvesi saatiin Finavian autosta.

Ramirentin rakentaman pressukatoksen alla oleva Lokin osa pestiin miedolla pesuaineella, painepesurilla ja harjoilla. Näin saatiin pesutapahtumaan sekä kemiallinen että mekaaninen komponentti. Pesulla on tärkeä tehtävänsä ennen koneen kiillotusta helposti (ja vähän vaikeammin) irtoavan lian irrotuksessa.

lokki_b_2015-01-18.jpg

Painepesurilla pestiin enimmät...

lokki_c2_2015-01-18.jpg

...ja käsin loput!

Lokin peräosa jää myöhemmin käsiteltäväksi. Kun keulaosa on kiillotettu, konetta siirretään niin, että peräosa pääsee pressukatoksen alle. Siihen menee vielä aikaa, sillä kiillotukseen tarvittavat ISS:n lahjoittamat aineet eivät ole vielä edes Suomessa, eikä sääkään ole vielä riittävän lämmin työtä varten. Lokki pestiin nyt, koska lähipäivien kylmemmän jakson aikana se ei olisi ollut mahdollista.

lokki_d_2015-01-18.jpg

Näyttää vähän hassulta mutta koko kone ei mahdu kerralla katokseen.

Torstaina Lokin kimppuun käy Lassila & Tikanojan ryhmä, joka poistaa vuosien ulkosäilytyksessä kostuneet rahtitilan eristeet ja desifioi koneen sisältä. Tällä halutaan varmistaa, että mihinkään ei jää hometta. Koneen sisätilat eivät kylläkään tule olemaan näyttelykohde - koneessa ei ole penkkejä eikä läpikulkumahdollisuutta - mutta kunnostustoimia mm. ikkunoiden ja ohjaamon osalta joudutaan tekemään myös sisätiloissa, joiden vaarattomuus halutaan siis varmistaa.

lokki_e_2015-01-18.jpg

Lokki oli viimeiset Finnairin vuodet rahtikoneena ja sen jälkeen Ilmavoimien operoimana Maanmittauslaitoksen kartoituskuvauskoneena, joten koneessa ei ole matkustamoa penkkeineen. Sisätilat eivät tule olemaan näyttelykohde Vantaan asuntomessuilla.

Oli hauska nähdä iso joukko innokkaita vapaaehtoisia Lokin kimpussa!

Lokin kiillotus alkaa tiistaina 14.4.2015

11.04.2015

Lokin kiillotus alkaa tiistaina 14.4.2015 klo 10.

ISS:n lahjoittamat NuShine-kiillotusaineet ovat saapuneet ja kiillotus pääsee alkamaan, jos säät ovat suosiolliset ja jos vapaaehtoisia riittää! Suosiolliset säät tarkoittavat lähinnä sitä, että pakkasella ei päästä kiillottamaan. Sade tai auringonpaiste eivät kiillotustyötä haittaa, sillä Lokin etuosa, josta työt alkavat, ovat Ramirentin toimittaman katoksen alla.

lokin_kiillotusta_a_2015-04-10.jpg

Lokin kunnostusprojektin työnjohtoa kokoontui perjantaina 10.4.2015 kokeilemaan kiillotusta. Lopputulos yllätti kaikki: vaikka käytettiin vasta karkeinta kiillotusainetta, puhdistettu pinta oli häikäisevän kirkas verrattuna vuosia ulkona seisseen koneen himmentyneeseen pintaan.

lokin_kiillotusta_b_2015-04-10.jpg

Käytössä on tässä vaiheessa vain neljä sähkökäyttöistä kiillotuskonetta. Caravelle-koneen kiillottamiseen käytettyjen laitteiden käyttämisestä Lokkiprojektissa on jouduttu luopumaan, sillä ilmanpaineella toimivien laitteiden vaatima ilmamäärä osoittautui erittäin suureksi.

Lokkia kunnostetaan toki muutenkin kuin kiillottamalla, vaikka kiillotustyö on toki suuritöisin vaihe. Matkustamon ikkunoita on irrotettu ja Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhossa on tehty sabluuna uusien pleksi-ikkunoiden vaatimien porausten tekemisee. Ikkunat tehdään 5 mm polykarbonaattilevystä.

Kunnostustöille varatusta ajasta on vain kaksi kuukautta jäljellä. Vapaaehtoisia tarvitaan. Ilmoittaudu mukaan!

Lokkiprojektin puitteissa kunnostetaan Airveteran Oy:n omistama Douglas DC-3 -kone tunnukseltaan OH-LCD ja nimeltään Lokki nähtävyydeksi Vantaan asuntomessuille, jotka avataan Kivistössä 10.7.2015.

Lokin pinta alkoi kiiltää

14.04.2015

Lokin kiillotus eteni mukavasti jo ensimmäisenä talkoopäivänä, sillä paikalle olli tullut mukavan kokoinen vapaaehtoisjoukko. Lisäksi päivä sattui olemaan tiistai, jolloin Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon aktiiveja osallistui Lokin kunnostukseen.

lokki_a_2015-04-14.jpg

Lokin runkon yläosan oikeapuoli saatiin kertaalleen kauttaaltaan käsitellyksi ja valtaosa talkoolaisista oli siirtynyt vasemmalle puolelle. Kiillotettu pinta kiiltää jo hyvin!

lokki_b_2015-04-14.jpg

Lokin rungon vasemman puolen ja vasemman moottorigondolin kimpussa oli melkoinen joukko talkoolaisia ja kiiltävää pintaa löytyi.

lokki_c_2015-04-14.jpg

Lokin matkustamon ikkunat on irrotettu uusimista varten. Uudet tehdään 5 mm PC-muovista. Yksi ikkuna oli unohtua teipata umpeen...

lokki_d_2015-04-14.jpg

Ramirentin toimittama pressukatos mahdollistaa kiillotustyöt sekä sateella että aurinkoisella ilmalla mutta pakkasen sattuessa sekään ei voi mitään. YIT:n tänään toimittama työmaaparakki parantaa työskentely- ja varastointiolosuhteita olennaisesti.

Keskiviikkona 15.4.2015 tehdään töitä jo kahdessa vuorossa, klo 10-15 ja klo 16-18.

Ai että alkaa näyttää hyvältä!

21.04.2015

Lokkiprojektin vapaaehtoiset ovat uurastaneet koneen kiillotuksessa ja hyvältä näyttää, vai mitä?

lokki_a_2015-04-21.jpg

Työtä ja sirkushuveja tarjolla Lokkiprojektissa

23.04.2015

Lokkiprojektiin on ilmoittautunut satakunta vapaaehtoista. Lokin kiillotustyöt on saatu hyvään vauhtiin, mutta aikataulujen varmistamiseksi lisää aktiivista talkooväkeä kaivataan.  Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi!

Projektin käytössä on Nimenhuuto.com-palvelu, jolla tiedotetaan talkootapahtumista vapaaehtoisille ja jossa talkoisiin ilmoittaudutaan. Palvelu löytyy osoitteesta:  http://oh-lcd.nimenhuuto.com/events. Kaikille vapaaehtoisille on lähetetty kutsu Nimenhuutoon 17.3.  Jos et jostain syystä ole saanut kutsua, ilmoita siitä vaikkapa yhteydenottolomakkeella. Tarkista myös mahdolliset roskapostilaatikkosi!  Lähetämme tarvittaessa uuden kutsun, josta löytyy linkki ja ohjeet palvelun aktivoimiseksi juuri Sinun tunnuksellesi.

Innostaaksemme talkoisiin lisää tekijöitä, tulemme kesäkuun lopussa arpomaan kaikkien tästä päivästä (22.4.2015) eteenpäin Nimenhuuto.com:n kautta talkoisiin tulijoiden kesken upeat ja taatusti ilmailuhenkiset kannustuspalkinnot!

Arvonnassa on tarjolla:

  1. VIP-lento kahdelle DC-3 OH-LCH:lla Vantaan Asuntomessujen avajaispäivänä 10.7.2015 klo 12:00 reitillä EFHK – Kivistö – EFHK
  2. B757 –simulaattorikeikka FFA:lla
  3. Keikkoja Diamond DA42, Messerschmitt Bf 109 tai Piper Aztec –simulaattoreilla voittajien toiveiden mukaan

lokki_c_2015-04-21_mk.jpg

Ohessa on eilinen kuva Lokista; nokka jo kiiltää, mutta paljon on vielä tehtävää ennen kesäkuussa tapahtuvaa siirtoa Kivistöön. Jos et vielä ole ehtinyt mukaan tähän hienoon urakkaan ja mukavaan porukkaan, tee se nyt!

Lokkiprojektin tilannekatsaus 26.4.2015

27.04.2015

Viime viikko taas aherrettiin Lokki-työmaalla. Teltassa olevan etuosan lisäksi kiillotimme myös ulkona olevaa takarunkoa sään suosiessa ulkotyöskentelyä. Etupäästä on kiillottamatta enää osa nokasta, muu osa eturungosta on valmis. Takarungosta on vielä käsittelemättä suurin osa, ja sitä jatkamme aina poutasäällä.

Konetta oli alunperin tarkoitus siirtää niin, että takaosa saadaan teltan suojiin. Mutta jos työ voidaan tehdä taivasalla, säästämme aikaa, sillä siirrossa menetetään yksi työpäivä.

Eturungon kiillottamisessa ei ole enää monen päivän työ, mutta koneen maalatun pohjaosan kunnostamismenetelmää ei ole vielä ratkaistu. Mahdollinen uudelleenmaalaus on tehtävä teltan suojassa, joten tämäkin lykkää koneen siirtoa. Toivotaan hyviä säitä!

Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho työskentelee koneen ikkunoiden parissa ja tiistaikerholaiset aloittavat uusien ikkunoiden asentamisen vappuviikolla. Tiistaikerho myös korjaa vakainten jättöreunojen verhoilukankaat ja sen jälkeen asennamme korkeusperäsimet ja pyrstökartion.

Siipien kiillotusta ei ole vielä aloitettu, kiillotamme ensin rungon ja sen jälkeen siivet, jos aika riittää. Konehan siirretään messualueelle todennäköisesti kesäkuun puolivälissä.

Kone tullaan nostamaan messualueella metrin korkuisille korokkeille siipien asennuksen jälkeen. Siirto Kivistöön ja nosto tulee olemaan haasteellinen ja perjantaina 24.4 näitä töitä kävivät selvittelemässä asiantuntijat Niemi Heavyltä ja Leinoliftiltä.

Lokkiprojektin sivujen lisäksi kuvia talkoista löytyy Eero Saarelan nettisivuilta. Käykääpä vilkaisemassa.

Työmaan varustelukin on taas parantunut, parakin viereen ilmestyi Bajamaja.

Vappuviikolla teemme töitä alkuviikon, keskiviikkona myös iltavuoron. Vapun pidämme vapaata ja jatkamme töitä maanantaina 4.5. Kaikki joukolla mukaan!

Lokkiprojekti jäi vapputauolle, työt jatkuvat maanantaina 4.5.2015

30.04.2015

Vappuna ei Lokkia kiilloteta, vaan talkooporukka vetää henkeä. Maanantaina 4.5.2015 klo 10 taas jatketaan. Kiillotettavaa riittää ja talkooporukkaan sopii mukaan.

Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi!

Työt jatkuvat - lisää talkootyövoimaa tarvitaan!

10.05.2015

Kuluneella viikolla on jatkettu rungon kiillottamista, asennettu uusia ikkunoita ja pesty siipien yläpinnat. Rungosta on kiillotettu noin 90% mutta jäljellä olevat alueet ovat huonokuntoisia vaatien runsaasti työtä. Kone näyttää kuitenkin jo upealta.

Talkoisiin on tähän mennessä osallistunut aktiivisesti parikymmentä henkilöä, mutta nyt osallistumisinto on hiipumassa. Joinain päivinä paikalla on ollut vain kolme talkoolaista ja ensi viikko näyttää vielä huonommalta. Lisää talkoolaisia siis kaivataan.

Päivätöissä olevien osallistumismahdollisuuksien parantamiseksi lisätään iltavuoroja, niitä pidetään jatkossa tiistaisin ja torstaisin klo 16 – 19 (poikkeuksena helatorstai). Helatorstaina pidämme talkoot klo 10 – 15 jos vähintään 5 osallistujaa ilmoittautuu 13.5 klo 9.00 mennessä.

Lauantaina 16.5 pidämme talkoot klo 10 – 15. Lokin kunnostaminen ei ole vielä edes loppusuoralla mutta aikaa on jäljellä vain kuukausi. Kaikki kiinnostuneet joukolla mukaan! Ja jos jollain on ideoita alunperin talkoisiin ilmoittautuneen, varsin suuren porukan aktivoimiseksi kertokaa minulle.

Lokki julkisuudessa:

Osoitteesta www.vantaakanava.fi löytyy video Lokin kunnostamisesta.

Vantaan Sanomien toimittaja ja kuvaaja vierailivat työmaalla torstaina. Juttu julkaistaan keskiviikkona 13.5 ilmestyvässä lehdessä.

Lokki siirretään asuntomessualueelle 16.-17.6.2015

01.06.2015

Työt ovat edistyneet hyvin, kiitos tarmokkaiden talkoolaisten. Runko ja siivet on kiillotettu, moottoreilla on vielä jonkin verran työtä jäljellä. Ruostuneita osia on puhdistettu ja maalaustyöt ovat menossa. Korkeusperäsimet asennetaan tulevalla viikolla ja viimeisten ikkunoiden asennusta odotellaan. Maalaustöiden vuoksi kone pidetään teltassa vielä viikon verran ja siipien johtoreunat maalataan ulkona sään salliessa, kertoo Lokkiprojektin työnjohtotiimiä vetävä Martti Saarinen.

Lokin kunnostus on viimeistelyvaiheessa mutta tekemistä riittää vielä, joten alkaneella viikolla työskentelemme päivittäin maanantaista perjantaihin, tervetuloa mukaan! Iltavuoroja ei enää järjestetä.

Koneen siirto asuntomessualueelle Vantaan Kivistöön tapahtuu yöllä 16.–17.6., varalla on seuraava yö. Siirtoreitti kulkee katuja pitkin eikä lentokentän kautta, kuten alunperin suunniteltiin. Lokin luona on jo vieraillut hinausauto tekemässä tuttavuutta outoon hinattavaansa. Koneen kannuspyörä nostetaan hinausauton alapuomin päälle ja puomiin tarvittavat muutostyöt ovat menossa. Siirrossa kone kulkee omien pääpyöriensä varassa. Siirrosta on tulossa suuri mediatapahtuma, joten kannattaa seurata tiiviisti mm. tätä sivustoa!

Lokki tähyilee jo uteliaana maailmaa...

08.06.2015

Lokki tähyilee uteliaana maailmaa teltan seinän avauduttua ja heiluttelee pyrstöään innokkaana lähtemään muuttomatkalle.

Kiillotustyöt valmistuivat torstaina, korkeusperäsimet on asennettu, samoin ikkunat. Jäljellä on vielä pientä viimeistelyä ja siirtohinauksen valmisteluun liittyviä töitä.

Teltan päätyseinät ja teltan sisällä olleet rakennustelineet on jo poistettu ja kone siirretään maanantaina ulos katoksesta. Tiistaina on ohjelmassa koneen pesu ja keskiviikkona laskutelineiden huolto. Torstaina kokeillaan koneen kiinnitystä hinausautoon ja yhdistelmän toimivuutta.

Vielä siis ehtii mukaan talkoisiin tai ainakin voi tulla ihailemaan kiiltävää Lokkia.

Siirto messualueelle suoritetaan 16 – 17.6 välisenä yönä mutta siivet asennetaan vasta juhannuksen jälkeen.

Viitisenkymmentä osallistui Lokin roll-out-juhlaan

12.06.2015

Lokin roll-out-juhla järjestettiin Lokin luona Suomen Ilmailumuseon pihalla keskiviikkona 10.6.2015. Lokki oli kyllä jo etukäteen rullattu ulos pressukatoksestaan ja katos palveli nyt juhlatelttana.

Tilaisuus oli tarkoitettu projektiin osallistuneille vapaaehtoisille, työntekijöille ja tukijoille; mukana oli myös avainhenkilöitä sekä Vantaan vuoden 2015 että Seinäjoen vuoden 2015 asuntomessuilta.

lokki_2015-06-10_kyyranen.jpg

SIM:n museonjohtaja Markku Kyyrönen toivotti kaikki tervetulleiksi.

Tapahtumassa puhuivat Suomein Ilmailumuseon johtaja Markku Kyyrönen, Suomen Ilmailumuseosäätiön varapuheenjohtaja Marcus Borgström, Vantaan asuntomessujen projektijohtaja Paavo Hiltunen sekä lopulta myös Lokin kunnostusprojektin työnjohtotiimiä vetänyt Martti Saarinen.

Markku Kyyrönen kertoi puheessaan, että Lokin kunnostukseen osallistui 96 vapaaehtoista, joista puolet oli aktiivisia ja pieni ryhmä erittäin aktiivisia. Nimenhuuto-järjestelmän kautta on laskettu, että työtunteja on tehty noin 2 000 mutta luvusta puuttuvat vielä mm. Tiistaikerhon tekemät tunnit. Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho kunnosti mm. siivekkeet ja matkustamon ikkunat.

Lokki siirretään 16.-17.6. yöllä asuntomessualueelle Vantaan Kivistöön poliisin sulkemia teitä pitkin. Kyyrösen mukaan asuntomessujen jälkeen Lokki palaa Suomen Ilmailumuseolle, jossa sille on varattu paikka pääsisäänkäynnin vasemmalle puolelle.

lokki_2015-06-10_lokki.jpg

Itse juhlakalu oli loistavassa kunnossa. Kone kiilsi niin, että siitä oli vaikea saada kuvaa ilman, että kuvaaja itsekin oli kuvassa...

lokki_2015-06-10_ruokaa.jpg

Gate 1:n ruoka tuli tällä kertaa grillistä.

lokki_2015-06-10_osanottajia.jpg

Juhlaan osallistui noin viisikymmentä osanottajaa. Osalle riitti pöydät, loput sopivat lentokonepenkeille.

lokki_2015-06-10_saarinen.jpg

Ruokailun lomassa järjestettiin myös leikkimielinen tietokilpailu, jonka voitti Lokkiprojektin kunnostusta vetänyt Martti Saarinen, itseoikeutetusti. Saarinen joutui myös puhumaan.

Lokki on Kivistössä!

17.06.2015

Myöhään tiistai-iltana käynnistyi Airveteran Oy:n Lokki-koneen siirto Suomen Ilmailumuseon pihalta Vantaan asuntomessualueelle Kivistöön.

lokki_2015-06-16_sim_piha.jpg

Siirto oli valmisteltu useiden päivien ajan mm. irrottamalla liikennemerkkejä sekä tekemällä loivennuksia kohtiin, joissa toinen DC-3-koneen pyöristä joudutaan viemään katukiveyksen yli tai päälle taikka alas siltä.

Illan siirto-operaatio alkoi klo 22 briefinigillä, jossa käytiin läpi mm. siirtoreitti ja kunkin siirtoon osallistuvan tehtävät. Mukana oli kymmeniä vapaaehtoisia sekä tiepalvelulaisia, Vantaan kaupunki, Niemi ja Hinausautokeskus.

Siirtoreitti kulki Suomen Ilmailumuseon pihalta reittiä Tietotie-Mekaanikontie-Aviabulevardi-Tikkurilantie-Riipiläntie-Murtotie. Liikkeelle lähdettiin noin 23.45 ja Aviabulevardille siirryttiin klo 24.

Reitillä oli suuri määrä kiertoliittymiä, jotka hidastivat koneen siirtoa. Suurimmat haasteet koettiin Aviabulevardin ja Tikkurilantien, Tikkurilantien ja Riipiläntien ja Riipiläntien ja Murtotien risteyksissä. Viimeksi mainittu oli kaikkein hankalin.'

lokki_2015-06-17_kivisto.jpg

Perillä Lokki oli Kivistön asuntomessualueella klo 5.

Lokki on muuttanut

18.06.2015

Lokki siirrettiin asuntomessualueelle tiistain ja keskiviikon välisenä yönä. Ilmassa oli suuren yleisöjuhlan tuntua, katsojia todella paljon ja Lokki oli varmasti Vantaan kuvatuin kohde pitkään aikaan. Matkaan meni vajaat viisi tuntia ja jotkin paikat olivat todella ahtaat pistäen hinausauton kuljettajan Jommi Humaljoen näyttämään kaikki taitonsa. Siipien kuljetuksen lavetilla ja tarvittavat nostot hoiti Niemen Matti Merilä.

Kuvia siirrosta löytyy Lokkiprojektin blogista (kuvaajana Reino Myllymäki) ja lisää osoitteesta http://www.zegetion.com/Aviation/Museum/Lokkiprojekti/ (kuvaajana Eero Saarela).

Tulevan viikon ohjelma 

Työt suoritetaan messualueella mutta kokoontuminen on museolla 7.30, josta jatketaan matkaa messualueelle aloittamaan työt 8.00. Messualuetta rakennetaan kiivaasti ja alueella on hankala liikkua työmaan ajoneuvojen seassa. Koneen lähelle ei mahdu pysäköimään montaa autoa, muutaman sadan metrin päästä tilaa kyllä löytyy.

Tiistaina 23.6 kone nostetaan metrin korkuisille korokkeille. Noston hoitavat ammattilaiset mutta paikalle tarvitaan myös apuvoimia.

Keskiviikkona 24.6 asennetaan siivet. Tietotaito on ex-Finnairilaisilla mutta paikalle tarvitaan runsaasti apulaisia, joilla on harvinainen tilaisuus perehtyä kolmosen siipien asennukseen. Päivästä voi tulla pitkä, sillä molemmat siivet on saatava kiinni. Kyseessä on ulkotyö, joten pukeutuminen sään mukaisesti. Sade ei estä työtä, kova tuuli kyllä.

Torstai 25.6 on varapäivä asennustöille.

Laitan kutsut Nimenhuutoon joten ilmoittautukaa siellä.

Hyvää Juhannusta kaikille!

Lokki pääsi jalustalle

23.06.2015

Lokkiprojektissa oli työntäyteinen päivä, sillä päivän mittaan vielä siivetön Lokki kohotettiin noin metrin korkuiselle jalustalle. Kohottamisen tarkoitus on saada kone näkymään rakennetussa ympäristössä paremmin ja mahdollistaa yleisön pääseminen koneen lähelle. Koneen sisätilathan eivät tule olemaan yleisölle avoimia.

Lokki_alustalla_2015-05-23.jpg

Ensimmäisessä vaiheessa Lokkia siirrettiin niin, että päälaskutelineen pyörät saatiin jalustapalkin päälle. Kuvassa Lokki odottaa vielä siirtoa.

Lokki_ilmassa_2015-06-23.jpg

Toisessa vaiheessa Lokkia kohotettiin kahdella trukilla ja yhdellä kuormausnosturilla ilmaan niin, että varsinaiset jalustakehikot saatiin ujutettua jalustapalkin ja kannuspyörän päälle.

Lokki_jalustalla_2015-06-23.jpg

Kolmannessa vaiheessa Lokki laskettiin jalustojen varaan, harustettiin kiinni ja väliaikaiset kiinnitykset purettiin.

Klo 8 alkanut päivätyö päättyi klo 17.45:n aikoihin. Loppuviikosta Lokki saa vielä siivet. Senkin jälkeen Lokin ympärillä tapahtuu, kun sen luo rakennetaan Suomen Ilmailumuseon messuosasto.

Lokki sai siipensä

26.06.2015

Keskiviikoksi 24.6. suunnitellut Lokin siipien kiinnitystalkoot siirrettiin sääennusteiden perusteella jo etukäteen torstaille 25.6., jolle oli luvassa parempaa säätä.

Lokin_siipipultti_2015-06-25.jpg

DC-3:n ulkosiivet ovat kumpikin kiinni keskisiivessä 327:llä varttituuman eli 6,35 mm pultilla. Koska Lokin ei ole tarkoitus lähteä lentoon asuntomessualueelta, vaan sen siipiin kohdistuu vain siiven omasta painosta ja tuulesta aiheutuvia kuormituksia, joka toinen pultti jätettiin kiinnittämättä.

Lokki_ja_vasen_sipi_1_2015-06-25.jpg

Siipien kiinnitys aloitettiin vasemmasta siivestä, joka nostettiin kuormausnosturilla hollille ja säädettiin käsipelillä tarkasti paikoilleen.

Lokki_ja_vasen_sipi_2_2015-06-25.jpg

Nyt on vasen siipi tarkasti paikoillaan ja pulttien kiinnitys voi alkaa.

Lokki_ja_oikea_siipi_1_2015-06-25.jpg

Oppimiskäyrä tehosi tässäkin. Oikea siipi kiinnitettiin vielä vasentakin siipeä sutjakammin. Moni kiitteli kuormausnosturin kuljettajan taitavuutta. Tosin mitään moitittavaa ei ollut vapaaehtoistenkaan töissä.

Lokki_ja_oikea_siipi_2_2015-06-25.jpg

Siiven kohdalleen saamisen jälkeen alkaa kuhina sekä siiven ylä- että alapuolella, kun reilut 160 pulttia on kierrettävä paikoilleen. Kun Lokki sai siipensä ensimmäistä kertaa vuonna 1943, ei ollut vielä nykyisen kaltaisia akkutyökaluja...

Kun valmistelut oli tehty huolella, vasemman siiven kiinnittämiseen meni puoli tuntia ja oikean kiinnitys meni varttitunnissa.

Lokki_ja_siivet_2015-06-25.jpg

Lokki sai siipensä; kyllä lentokone on oikean näköinen vasta, kun sillä on siivet.

Kone kuljetettiin Helsinki-Vantaan lentoaseman kiitoradan varresta asemataso 4:lle siipien irrotusta varten 25.9.2014 eli tasan yhdeksän kuukautta aikaisemmin. Siivet Lokista irroitettiin 9.10.2014, joten ilman niitä Lokki ehti olla kahdeksan ja puoli kuukautta.

Lokki_siipineen_odottaa_asuntomessuja_2015-06-25.jpg

Lokkiprojekti jatkuu perjantaina siipien alapintojen pesulla ja muilla pienemmillä tehtävillä, joita toki tehtiin torstainakin siipien kiinnityksen ohessa.

Douglas DC-3 "Lokki" -julkaisu valmistui

14.07.2015

Antti HyvärisenJuha Klemettisen ja Kyösti Partosen toimittama julkaisu Douglas DC-3 "Lokki" valmistui suunnitelmien mukaisesti myytäväksi Lokin viereen rakennetulla Suomen Ilmailumuseon messuosastolla Asuntomessuilla Vantaalla, kun asuntomessut avautuivat perjantaina 10.7.2015.

24-sivuinen julkaisu kertoo DC-3:n ja erityisesti Aeron/Finnairin, Maanmittauslaitoksen ja Ilmavoimien entisen tunnuksilla OH-LCD ja DO-8 lentäneen Lokki-nimeä kantaneen koneen tarinan. Julkaisu on runsaasti kuvitetty historiallisin sekä koneen kunnostusprojektia kuvaavin valokuvin.

Julkaisua saa Suomen Ilmailumuseon museokaupasta sekä Suomen Ilmailumuseon messuosastolta Vantaan asuntomessualueelta Kivistössä. Julkaisu on Suomen Ilmailumuseon kustantama ja sen hinta on 10 €.

Lentämään DC-3:lla - Lokin sisarkoneella

14.07.2015

Vantaan asuntomessujen nähtävyyden, Douglas DC-3 OH-LCD "Lokin", sisarkone OH-LCH eli "Hotelli" lentää yhä DC-yhdistyksen operoimana. Molemmat koneet omistaa Airveteran Oy.

jami_dc-3_2012_rm_crop.jpg

Douglas DC-3C-S1G3-G tunnukseltaan OH-LCH on yksi Suomen harvoja lentäviä museolentokoneita. Tässä "Hotelli" Jämijärvellä kesällä 2012 (kuva: Reino Myllymäki).

DC-yhdistyksen operoimat lennot ovat kaikki jäsenlentoja, joille osallistuminen edellyttää DC-yhdistyksen jäsenyyttä. Jäseneksi voi liittyä kätevästi lennon varauksen yhteydessä ja jäsenetuihin kuuluu Tähtimoottori-lehti.

Tutustu DC-3-lentoihin DC-yhdistyksen verkkosivuilla tai Ilmailumuseoyhdistyksen verkkosivuilla.

Asuntomessuilla 100 000 kävijän raja rikki

06.08.2015

Vantaan Kivistössä järjestettävillä vuoden 2015 asuntomessuilla meni sunnuntaina 2.8. klo 14.20 rikki 100 000 kävijän raja (Keski-Uusimaa 3.8.2015 s. 12).

Jo tässä vaiheessa on selvää, että asuntomessujen kävijäennätystä ei saavuteta. Vuoden 2000 asuntomessuilla Tuusulassa kävijöitä oli 271 000.

Viime vuosina asuntomessujen kävijämäärät ovat olleet luokkaa 115 000 - 158 000. Esimerkiksi vuoden 2013 asuntomessuilla Hyvinkäällä kävi 131 030 kävijää.

Mikäli Vantaan asuntomessujen vierailutahti pysyy samana, kävijämääräennuste on 122 448. Jos heinäkuun sateet ovat vähentäneet kävijämääriä ja elokuun loppupäiviksi luvattu kaunis sää toteutuu, tuosta ennusteesta mennään todennäköisesti yli.

Lokki palaa Suomen Ilmailumuseolle

06.08.2015

Asuntomessut päättyvät Vantaan Kivistössä sunnuntaina 9.8. Suomen Ilmailumuseon messuosasto puretaan maanantaina 10.8. ja Lokin siipien irrotus tapahtuu tiistaina tai keskiviikkona 11.-12.8.

Lokki siirretään Suomen Ilmailumuseolle jälleen yöllä, todennäköisesti torstain ja perjantain 13.-14.8. välisenä yönä. Paluu reitti ei näillä näkymin ole sama kuin reitti toiseen suuntaan kesäkuussa, vaan Katriinantieltä oikaistaan lentoaseman poikki.

Lokin_paikka_2015-08-04.jpg

Sijoituspaikkaa Lokille raivattiin Suomen Ilmailumuseolle jo tiistaina 4.8.

Myös reitin loppumetreille tullee muutos. Karhumäenportista (ent. Mekaanikontie) Lokki hinataan purettujen aitojen läpi suoraan sijoituspaikalleen.

Asuntomessuilla vieraili 138 748

11.08.2015

Vantaan asuntomessut Kivistössä päättyivät sunnuntaina 10.8.2015 klo 18. Kuukauden aikana messuilla vieraili 138 748 kävijää, mikä on selvästi enemmän kuin edellisillä asuntomessuilla Jyväskylässä (vajaat 115 000).

Asuntomessujen vetonaulaksi kunnostettiin ja tuotiin Airveteran Oy:n omistama yli 70-vuotias lentokoneveteraani, Aeron, Finnairin, Maanmittauslaitoksen ja Ilmavoimien käytössä ollut Douglas DC-3 tunnukseltaan OH-LCD ja nimeltään Lokki.

Lokki_ja_Hotelli_2015-07-10_Jukka_Koresaar.jpg

Asuntomessujen avaispäivänä 10.7.2015 Lokin lentävä sisarkone OH-LCH eli Hotelli kunnioitti tapahtumaa ylilennolla (Kuva: Jukka Köresaar).

"Asuntomessukävijät ovat olleet kiinnostuneita koneesta ja osastosta, joten osasto on kyllä saavuttanut tavoitteensa. Varsinkin innokkaita koneen kuvaajia ja ihastelijoita on ollut runsaasti. Kävipä myös presidentti Sauli Niinistökin seurueineen asuntomessuilla muutama päivä sitten ja luonnollisesti myös Lokki osui hänen kulkureittinsä varrelle", kertoi Suomen Ilmailumuseon asiakaspalvelupäällikkö Pia Illikainen vajaa viikko sitten.

Lokki on taas siivetön

13.08.2015

Vantaan asuntomessuille nähtävyydeksi siirretyn Douglas DC-3 -koneen eli Lokin siivet irroitettiin tiistaina 11.8. Samalla kone laskettiin alustalta siirtoa varten.

Lokki_2015-08-11_EKS_6D68008_2000x-640x360.jpg

Lähes kahden kuukauden asuntomessukeikan jäljiltä Lokki on edelleen todella hienossa kunnossa. Kuva: Eero S. / Zegetion.com

Lokki_2015-08-11_EKS_6D68134_2000x-640x360.jpg

Siivet kuljetettiin jo etukäteen Suomen Ilmailumuseolle. Kuva: Eero S. / Zegetion.com

Siivetön Lokki hinataan Suomen Ilmailumuseolle torstain ja perjantain 13.-14.8.2015 välisenä yönä.

Lokki siirretään Suomen Ilmailumuseolle torstain ja perjantain välisenä yönä

13.08.2015

Yötöitä on tiedossa taas Lokkiprojektille, sillä siivetön Lokki hinataan torstain 13. ja perjantain 14.8. välisenä yönä Vantaan Kivistön asuntomessualueelta Suomen Ilmailumuseolle Aviapolikseen.

Vaikka siirtoreitin määränpäät ovat samat, reitti ei ole sama. Liikkeelle lähdetään Murtotietä Riipiläntielle mutta Tikkurilantieltä poiketaan Katriinantielle, josta oikaistaan lentokentän poikki Karhumäenporttiin (entinen Mekaanikontie) ja edelleen Suomen Ilmailumuseon pihaan.

Vaikka reitti on kesäkuiseen tapaan suunniteltu yksityiskohtia myöten hyvin, siirrosta tälläkään kertaa tuskin tulee helppo läpihuutojuttu, vaan taitavat hinausautokuskit ja koneen siirtoa avustavat uutterat vapaaehtoiset ovat taas arvossaan. Reittiin sisältyy viimekertaisen siirtoreitin vaikein kohta, Murtotien ja Riipiläntien risteys, jossa viimeksi meni tunti. Toivottavasti toiseen suuntaan kulkien kohdan selvittäminen on helpompaa.

Siirtoprojektin tavoiteaikataulu

19.00 Kokoontuminen Lokin luona Vantaan Kivistössä, liikkeelle lähtö

20.30 Riipiläntien Kehäradan ylittävä silta

22.30 Kääntyminen Tikkurilantieltä Katriinantielle

24.00 Lentokentän ylitys

02.00 Saapuminen Suomen Ilmailumuseolle.

Poliisilta on saatu lupa Katriinantien sulkemiseen aikaikkunassa 22-24. Tietä käyttää kaksi tunnin välein kulkevaa bussivuoroa, mikä rytmittää Lokin siirtoa Katriinantiellä. Keskiyön pitäisi olla lentokentän ylittämisen suhteen kentän hiljaisinta aikaa.

Lentokenttäalueelle pääsee Lokin mukana vain tarpeellisin kulkuluvin varustettu joukko. Muulla osuudella tarvitaan vapaaehtoisia. Ota oma huomioliivi mukaan tai hae sellainen ilmailumuseolta!

Lokki on liikkeellä

13.08.2015

Lokin eli Airveteran Oy:n omistaman Douglas DC-3 -koneen (OH-LCD) siirto Vantaan Kivistöstä Suomen Ilmailumuseon pihalle lähti liikkeelle suunnitelmien mukaisesti klo 19.

Lokki_on_the_Road_a_2015-08-13.jpg

Suunnitelmien mukaisesti kone myös pääsi Riipiläntien Kehäradan ylittävälle sillalle klo 20.30. Menomatkalla hankalaksi osoittautunut Riipiläntien ja Murtotien risteys meni tänään sutjakkaasti puolessa tunnissa.

Lokki_on_the_Road_d_2015-08-13.jpg

Matka jatkuu Tikkurilantietä Katriinantielle, jonne saattueella on lupa mennä klo 22. Katriinantietä matkataan kaksi kilometriä pohjoiseen, jonka jälkeen kurvataan lentokenttäalueelle noin klo 24. Perillä ilmailumuseolla ollaan klo 2 perjantain puolella.

Lokki pääsi museolle

19.08.2015

Lokki-koneen siirto asuntomessualueelta Vantaan Kivistöstä Suomen Ilmailumuseon pihaan Aviapolikseen onnistui torstain ja perjantain välisenä yönä 13.-14.8.2015 suunnitelmien mukaisesti klo 2 mennessä yöllä.

Lokki_2015-08-13_EKS_6D68722_2000x.jpg

Toiseen suuntaan mentäessä reitin nopein osuus oli Tikkurilantie Katriinantien ja Riipiläntien välisellä osuudella. Tässä mennään takaisin renkaat ajoradan leveyden melko tarkkaan mitaten. Kuva: Eero S. / Zegetion.com

Lokki_2015-08-13_EKS_6D68748_2000x.jpg

Tässä kohtaa heti Katriinantien lentoaseman puolella tarvittiin taas loivennuksia katukiviin, kun mentiin keskikorokkeen yli. Kuva: Eero S. / Zegetion.com

Lokki_2015-08-13_EKS_6D68848_2000x.jpg

Paluumatkalla koukattiin Tikkurilantieltä Katriinantielle. Kun olet riittävän iso, voit mennä vaikka vastaantulevien kaistaa... Kuva: Eero S. / Zegetion.com

Lokki_2015-08-13_EKS_6D68920_2000x.jpg

Katriinantietä mentiin kahden kilometrin matka kunnes Lokki saattajineen pääsi Finavian alueen kautta yli lentoaseman ja edelleen Mekaanikontien kautta ilmailumuseolle. Kuva: Eero S. / Zegetion.com

Lokki tervehtii ilmailumuseolle tulijoita

28.08.2015

Lokki löysi paikkansa Suomen Ilmailumuseon tontin kulmalta, jossa se - siivettömänä vielä tosin - tervehtii ilmailumuseolle tulijoita.

Lokki_tervehtii_2015-08-24.jpg

Lokin_nokka_kohti_Aviapoliksen_asemaa_2015-08-24.jpg

Nokka kohti Karhumäen porttia ja Aviapoliksen rautatieaseman lentokentänpuoleista sisäänkäyntiä kunniakkaan historian omaava kone odottaa syksyä - ja siipiä!

Lokki saa siivet torstaina

16.09.2015

Suomen Ilmailumuseon pihaan elokuussa kuljetettu Douglas DC-3 "Lokki" kohoaa jälleen ilmaan ja saa siivet.

Torstaina 17.9.2015 08.30-16.00 Suomen Ilmailumuseon henkilökunnasta ja vapaaehtoisista koostuva ryhmä siirtää Lokin samoille korokkeille, joita käytettiin Kivistön asuntomessuilla. Sen jälkeen koneeseen asennetaan siivet.

Lokki sai taas siipensä ja pääsi Suomen Ilmailumuseon maamerkiksi

26.09.2015

Lokki_SIM_2015-09-23.jpg

Vaiherikkaan historian omaava Douglas DC-3 -lentokone ”Lokki” (OH-LCD) on saanut siipensä ja asetettu maamerkiksi Suomen Ilmailumuseon edustalle Vantaalla.

Kone entisöitiin kevään aikana vapaaehtoistyönä. Koneen kunnostaminen vaati yhteensä yli 2000 työtuntia. Heinä-elokuussa 2015 Lokki oli esillä Vantaan Asuntomessuilla Kivistössä. Messujen jälkeen kone siirrettiin takaisin museolle.

Torstaina 17.9.2015 kone sai siipensä takaisin ja kohotettiin noin metrin korkuisille jalustalle. Valaistus ja ympäristön maisemointi tullaan viimeistelemään syksyn ja ensi kevään aikana.

Lue lisää Suomen Ilmailumuseon sivuilta.