Max Lagodaa kuunteli satakunta kiinnostunutta ilmailumuseolla

06.10.2014

Lauantaina 27.9.2014 oli Ilmailumuseoyhdistyksen vieraana saksalainen lentäjäveteraani, tiedustelulentokoneen radisti-konekivääriampuja Max Lagoda ja hänen suomalainen kollegansa, viimeinen elossa oleva suomalainen Junkers Ju 88 -koneen radisti-konekivääriampuja Kustaa Lehmusvuori.

lagoda_1_2014-09-27.jpg

Suomen Ilmailumuseolla järjestetyssä tapahtumassa lentäjäveteraani, jo 94-vuotias Max Lagoda kertoi Raimo Malkamäen tulkkamanaan kokemuksistaan tiedustelulentäjänä, radistikouluttajana ja Hitler-nuorten ilmatorjuntaryhmän kouluttajana ja päällikkönä toisessa maailmansodassa sekä myös kokemuksistaan sodan jälkeen vankileirillä sekä Saksan oikeuslaitoksen palveluksessa.

Lennokeista jo pienenä kiinnostunut Lagoda halusi Saksan ilmavoimiin. Tie sinne ei vienyt kuitenkaan suoraan, vaan Lagoda hakeutui viestijoukkoihin, josta hän pääsi siirtymään Luftwaffen viestijoukkoihin, jonne oli paljon hakijoita. Aiempi viestikokemus oli hyödyksi - nopea "titari" oli parempi kuin hidas - ja lopulta Lagoda selvitti viestikoulun kurssin parhaimpiin kuuluvana. Mieli paloi Stuka-lentäjäksi mutta kun tiedustelulaivueisiin haluttiin parhaat lentäjät, suunnistajat ja radistit, ja kaukotiedustelijoihin vielä näistäkin kaikkein parhaat, Lagodan tie vei lopulta sinne.

Aluksi Ranskassa toiminut Luftwaffen ylipäällikön suorassa komennossa ollut kaukotiedustelulaivue siirrettiin Insterburgiin Saksan Itä-Preussiin, josta Operaatio Barbarossan alkaessa 4-6-tuntiset tiedustelulennot suuntautuivat Leningradin alueelle, jossa kaukotiedustelijat kuvasivat pohjoista rintamanosaa. Neljännellä lennollaan tälle alueelle Lagoda saavutti ilmavoiton, kun hän Tallinnan eteläpuolella ampui alas neuvostoliittolaisen I-16-hävittäjän. "Hävittäjä pääsi lähelle ja oli lopulta suuri kuin kuorma-auto", Lagoda kertoi Malkamäen tulkkaamana. Ju 88 -koneen päällikön kovahermoisuutta kuvaa se, että kone palasi vielä kuvaamaan viholliskoneen putoamispaikan. Vahvistus ilmavoitosta tuli Berliinistä kuukausien kuluttua.

lagoda_2_2014-09-27.jpg

Mielenkiintoinen yksityiskohta näillä kaukotiedustelulennoilla - tai niin kuin Lagoda sanoo, vakoilulennoilla - on se, että niiltä jäi harvoin kaatuneita. Palaamatta jääneen koneen miehistö merkittiin yleensä kadonneeksi, kun todisteet koneen tuhoutumisesta puuttuivat.

Saksalaisten edetessä yhä idemmäksi Neuvostoliitto joutui viemään Itämeren laivastonsa Kronstadtiin. Erään sinne suuntautuneen kaukotiedustelulennon kohdalla Lagodan kohtaloksi koitui pakkolasku Malmille 7.7.1941. Leningradin yllä oli voimakasta ilmatorjuntaa, joka kuitenkin lakkasi, kun hävittäjät pääsivät lähelle heitä. Ohjaaja kaartoi nopeasti alas ja Lagoda näki perässä 10-15 vihollishävittäjää. Viipurin suunnassa lennettiin jo niin matalalla, että riippuantenni takertui puihin ja repeytyi irti. Hävittäjät perässä vähenivät, kunne niitä oli jäljellä enää yksi. Viipuri oli tulessa, kun vastaan tuli oma Messerschmitt-hävittäjä, joka otti kaukotiedustelijan saattoonsa.

Koneen polttoaine ei riittänyt enää Insterburgiin, vaan edessä oli pakkolasku Malmille. Koneen toiseen laskutelineeseen oli tullut osuma ja Ju 88 joutui laskeutumaan tyhjän renkaan varaan. Lisäksi toisesta potkurista löytyi luodinreikä. Kun koneen kameroiden kasetit olivat täynnä tärkeitä kuvia, otettiin yhteys Insterburgiin, josta jo kolmen tunnin päästä tuli Ju 52 -kuljetuskone hakemaan kasetit ja tuomaan ehjän renkaan. Seuraava päivä meni konetta korjatessa ja vasta sitä seuraavana päästiin palaaman Insterburgiin - Leningradin kautta!

Kolme ja puoli kuukautta Leningradin rintamalla pudotti laivueen konevahvuuden 12:sta kahteen ja niin laivue siirrettiin Saksaan täydennettäväksi. Oldenburgissa vietetyn jakson aikana Lagoda - joka ilmavoittonsa ansiosta oli ylennetty alikersantiksi - suoritti aliupseerikurssin. Lepojakson jälkeen kaukotiedustelulaivuetta ei tarvittu enää pohjoisella rintamanosalla vaan se siirrettiin etelään, Ukrainaan.

Tässä vaiheessa Krimiä ei oltu vielä vallattu ja tukikohtaja oli Nikolajev Odessan lähellä. Kaukotiedustelulennoilla selvitettiin raskaiden taistelualusten sijaintia Mustanmeren satamissa ja jos jokin alus oli kadonnut, se etsittiin. Lennot suuntautuivat niinkin kauas kuin Mosuliin ja Basraan, jonne Liittoutuneiden avustuskuljetuslaivojen reitit päättyivät kierrettyään Hyväntoivonniemen - kaikki avustus Neuvostoliitolle ei todellakaan kulkenut Murmanskin kautta! Päivittäiset tarkistuslennot olivat vaarallisia, koska neuvostoliittolaiset hävittäjälentäjät osasivat odottaa heitä... Keinoina silloin oli merelle lentäminen (neuvostoliittolaisetkaan eivät pitäneet meren yllä lentämisestä), kohti aurinkoa lentäminen ja valorakettien ampuminen. Tiukan paikan tullen yhtenä vaihtoehtona oli Turkkiin lentäminen ja internoiduksi tuleminen; kukaan ei halunnut neuvostoliittolaisten vangiksi.

Krimin jälkeen Kaukotiedustelulaivueen tie vei Stalingradin rintamalle, jossa kuvauslennot veivät Volgalle, Moskovaan ja jopa Kubraan. Laivueen neljäs lentue oli yökuvauslentue, joka kävi Stalingradin itäpuolella kuvaamassa loppumattoman pitkiä autokolonnia, jotka pysähtyivät ja naamioituivat päivän ajaksi ja kulkivat valot päällä yöllä. Kuvaamassa käytiin myös Kaukasuksella ja Suezilla, sillä Rommelin tilanne Pohjois-Afrikassa oli vielä hyvä.

Pitkät lentomatkat olivat mahdollisia suurten lisäpolttoainesäiliöiden vuoksi ja Kaukasus ylitettiin - ei kierretty. Basrassa käytiin ajoittain joka päivä, kunnes Stalingrad murtui ja joutui saarroksiin, ja oli vetäydyttävä, koska vaarana oli mottiin joutuminen. Kaukasus-lennot lopetettiin.

Kaukotiedustelulaivuesta lähetettiin neljä konetta Stalingradiin. Koneet tukeutuivat lentokentälle, josta hoidettiin ilmasiltaa Stalingradiin. Kentällä oli 500-600 Ju 52 -konetta ja valtavat määrät tavaraa. Talveen ei oltu kuitenkaan varauduttu, mikä konkretisoitui jouluna 1942.

Huono sää esti enimmät lennot ja ne lennot, jotka tehtiin, olivat lähi- eikä kaukotiedustelulentoja. Venäläisten saartorenkaan sijainti tiedettiin tarkkaan ja joskus koneissa oli mukana pommejakin. Erikoismiehiä lennettiin pois motista, lopulta ei enää heitäkään. Viimeinen lento motista päivää ennen joulua, sitten venäläispanssareiden tuli alkoi jo yltää kentälle, jossa oli koneita, tavaraa ja haavoittuneita. Kun Kaukotiedustelulaivueen osasto sai palata Rostoviin jouluiltana 1942, perille tuli enää kaksi konetta. Yksi oli ammuttu aikaisemmin alas ja yksi tuhoutui lentokentälle.

Rostovissa Lagodaa odotti ylennys vääpeliksi ja kahdeksan päivän lepo. Rostovista tie vei seuraavaksi Mariupoliin, mistä Lagodalle kertyi paljon omalla kameralla otettuja kuvia. Kuvista tehty kansio oli hänellä Ilmailumuseollakin mukana. Seuraava sattuma oli onnenpotku Lagodalle, sillä kun 106 sotalentoa tehnyt kollega sai komennuksen opetustehtäviin, tämä halusi ja sai luvan lentää vielä ne puuttuvat neljä lentoa, jotka tarvittiin kultaiseen kunniamerkkiin 110 sotalennosta. Kollega ammuttiin alas heti seuraavalla eli 107. lennollaan ja lopulta Lagoda sai tämän paikan.

Hienotuneisuussyistä Lagoda kuitenkin komennettiin eri paikkaan kuin se henkilö, jonka hän korvasi, oli komennettu. Erfurtin lähellä sijainneissa koulutuskeskuksessa hän kuitenkin koulutti kaksi kurssia. Normandian maihinnousun jälkeen hänet komennettiin kouluttamaan Hitler-nuoria, minkä jälkeen hän päätyi komentamaan Hitler-nuorilla miehitettyä ilmatorjuntayksikköä Ruhrin alueelle. Taistelu näiden poikien kanssa osoittautui kuitenkin mahdottomaksi ja viiden pojan menetyksen (yksi kuoli ja neljä haavoittui hävittäjäpommittajan hyökkäyksessä) Lagoda piti puhuttelun yksikölleen ja sen jälkeen hajoitti sen. Sota oli ohi.

Sodan jälkeen Lagoda oli muutamia kuukausia sotavankeudessa. Vankileirillä oli 500 000-600 000 sotavankia. Ruoasta ja juomasta oli pula ja moni menehtyi. Lagoda ei ilmoittautuinut ammattisotilaaksi, vaan ilmoitti olevansa lennättimen hoitaja. Lagoda pääsikin oikeuslaitoksen palvelukseen ja toimi nuorten vankien liikunnanohjaajana. Lagoda pääsi 60-vuotiaana eläkkeelle. Häntä pyydettiin Luftwaffeen sodan jälkeen mutta ei lähtenyt. Tänään hän kokee olevansa puolestapuhuja niille, jotka eivät palanneet lennoiltaan.

Max Lagoda ja Kustaa Lehmusvuori keräsivät Suomen Ilmailumuseon auditorioon satakunta innokasta kuulijaa. Max Ladoga paljastui - paitsi 94-vuotiaaksi hyvin virkeän oloiseksi - myös puheliaaksi mieheksi, ja kysymykset jäivät lopulta vastausten pituuden vuoksi vähiin.

lagoda_3_2014-09-27.jpg

Raimo Malkamäki, Kustaa Lehmusvuori ja Max Lagoda.

Tilaisuuden päätteeksi Kustaa Lehmusvuori ja Raimo Malkamäki lahjoittivat Max Lagodalle ja hänen saattajalleen Horst Kubelle Junkers-merkit. Kyseessä on Junkers Ju 88 -koneen (JK-254) jäänteistä taottu merkki, jolla tuetaan Sotiemme Veteraanit -varainhankintakampanjaa.

lagoda_5_2014-09-27.jpg

Max Lagoda ja Kustaa Lehmusvuori signeerasivat Rauno Suhosen kirjoittamaa Kovan kohtalon pommikone - JK-254-kirjaa niiden ostajille. Pöydällä auki Lagodan ottamia lentokuvia sisältävä albumi.

lagoda_4_2014-09-27.jpg

Myös yhteiskuva kuului asiaan. Vasemmalta Kustaa Lehmusvuori, Max Lagoda ja Kosti Cande sekä pilvenveikot Viljo Lehtinen ja Olli Kivioja. Kosti Cande palveli suomalaisessa vapaaehtoispataljoonassa eli ns. panttipataljoonassa mm. Kaukasuksella.

Reino Myllymäki

17.06.2021Caravelle-t-paitaa saa nyt myös naisten kokoina
16.06.2021Vantaan kaupunginhallitus päätti jatkaa uuden ilmailumuseon valmistelua
03.06.2021 16.00Ilmailumuseoyhdistys ja Puolustusvoimien logistiikkalaitos sopimukseen
20.05.2021Uusi Ilmailumuseo nousee Vantaan tuella Aviapolikseen
19.05.2021Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenille alennuksia Suomen Ilmailumuseossa
13.05.2021Jollakulla Curtiss Hawk -koneiden yksilöpapereita?
12.05.2021Airbus-auditoriojäsenilta 26.5. siirtyy myöhemmäksi, tilalle verkkojäsenilta
09.05.2021Mikä on tämä nosturi?
06.05.2021IMY Shop 2021 -kuvasto on ilmestynyt
05.05.2021Mil Mi-8P -kopteri HS-6 siirrettiin Vesivehmaalta Tuulokseen
24.04.2021Viimeiset vuoden 2021 jäsenmaksukirjeet kuoritettiin tänään
20.04.2021Ilmailumuseoyhdistyksen vuosikokouksen päätöksiä
14.04.2021Jäseniltojen etäosallistujien postituslistaa puhdistettu
14.04.2021Uusia jäseniltatallenteita kaikille avoimiksi
14.04.2021Mobilian Koneita ja ihmisiä -näyttelyn avajaiset verkossa to 15.4. klo 18
10.04.2021Ilmailumuseoyhdistys palkitsi ansioituneita vuosikokouksessaan 10.4.2021
05.04.2021Uutta kamaa ulkomaisissa lehdissä....
14.03.2021Vierumäen tyttö- ja poikakalenterit 2021 tilattavissa!
14.03.2021Caravelle-avaimenperät ja t-paidat tulleet
12.02.2021Uusia tuotteita IMY Shopissa
12.02.2021Ulkomaisia lehtiä kahlattu
10.02.2021 18.30Sud Aviation SE 210 Caravelle III SE-DAF Sven Viking siirtyy Ilmailumuseoyhdistykselle
22.01.2021Suomen Ilmailumuseon julkaisemassa Ilmailumuseoselvitys 2020:ssa on virheitä
15.01.2021Ulkomaisia lehtiä kahlattu
12.01.2021Kutsu Saab-jäseniltaan keskiviikkona 13.1. tulee normaalia myöhemmin
06.01.2021Uusi verkkojäsenillan osallistujaennätys
06.01.2021Ilmailumuseoyhdistyksen jäseniltakutsuissa pysyvä muutos
05.01.2021Koronarajoitukset Uudellamaalla jatkuvat
30.12.2020Haluatko jäsenillan esiintyjäksi?
28.12.2020Uusi ilmailumuseo -rahankeräys tuotti 55 922 euroa
13.12.2020Auditoriojäsenilta ke 16.12. toteutetaan verkkojäseniltana
06.12.2020Kansainvälisen ilma-alusten entisöintiseminaarin esitysten tallenteet Youtubessa
28.11.2020IMY:n lippu salkoon Tuuloksessa ja infonäyttölahjoitus
28.11.2020IMY:n myyntipöytä Kauppakeskus Tuulosen joulunavauksessa tänään lauantaina 28.11.2020 klo 11-15
27.11.2020Suomen Ilmailumuseo suljettuna 30.11.-20.12.2020
26.11.2020Ilmailumuseoyhdistyksen lippu nousi Suomen Ilmailumuseon lipputankoon
26.11.2020Lahjashekki luovutettiin Vesivehmaan koululle
22.11.2020Muutoksia jäsenilloissa
19.11.2020Kirjallisuuspäivän esitysten videot Youtubessa
18.11.2020VL Myrsky - Historia ja entisöinti -julkaisujen tilaamisen estänyt vika korjattu
18.11.2020Ulkomaisia lehtiä selailtu
13.11.2020Suomen Ilmailumuseon kirjallisuuspäivä la 14.11.2020: Ilmailukirjallisuusaiheisia esitelmiä Teamsissa
11.11.2020Ilmailumuseoyhdistyksen pandemia-ajan jäsenilloissa 7 000 osallistumisen raja rikki
10.11.2020Keskiviikon 11.11. jäsenillan esittäjä ja aihe vaihtuivat
04.11.2020Kirjallisuuspäivän uutuuksia löytyy IMY Shopista
03.11.2020Ilmailumuseoyhdistyksellä myyntipöytä Suomen Ilmailumuseolla 3.-15.11.2020
31.10.2020Ulkomaisia lehtiä kahlattu
29.10.2020Linkit Ilmailumuseoyhdistyksen vanhempiin jäseniltoihin löytyvät nyt verkkosivuilta
22.10.2020Ilmailumuseoyhdistyksen verkkojäsenillat edelleen avoimia myös ei-jäsenille
20.10.2020Kaksi auditoriojäseniltaa siirtyi vuodelle 2021, tilalle verkkojäseniltoja
11.10.2020Ilmailumuseoyhdistys korjasi valintojaan Suomen Ilmailumuseosäätiön edustajistoon ylimääräisessä kokouksessaan 10.10.2020
30.09.2020Tiistaikerhon tauko jatkuu vuoden loppuun
28.09.2020Neuvostoliiton sukellusveneet Itämerellä 1941-1945
24.09.2020Ilmailuhistoriaa lähelläsi Lähimatkailupäivinä 24.-27.9.
08.09.2020Jäsenmaksulaskut postissa
06.09.2020Palautetta ja valokuvia Vesivehmaan lentonäytöksestä?
06.09.2020Ilmailumuseoyhdistys valitsi hallituksen ja muut vastuuhenkilöt
06.09.2020Ilmailumuseoyhdistys palkitsi ansioituneita
01.09.2020Ilmailumuseoyhdistykselle Museoliiton mitali
01.09.2020Ilmailumuseoyhdistys ja Suomen Ilmailumuseo allekirjoittivat uudenmallisen yhteistyösopimuksen
01.09.2020Entisöintila ei ole auki vuosikokouksen yhteydessä
26.08.2020Ulkomaisia lehtiä selailtu
24.08.2020Ilmailumuseoyhdistys järjestää Ilmailuharrastuspäivän 10.10.2020
24.08.2020Linkki IMY:n vuosikokouksen ilmoittautumislomakkeeseen
22.08.2020Vesivehmaan lentonäytös onnistui
04.08.2020Ilmoittautumiset retkille Kauhan lentonäytökseen viimeistään maanantaina 10.8.!
14.07.2020Syksyn 2020 jäsenillat
14.07.2020Vapaaehtoiseksi Vesivehmaan lentonäytökseen?
07.07.2020Ulkomaisia lehtiä selailtu
25.06.2020Ilmailumuseoyhdistys järjestää drive-in-lentonäytöksen Vesivehmaalla lauantaina 15.8.2020
21.06.2020Toimituskatko 29.6.-21.7. IMY Shopin lelujen, tekstiilien ja vanhojen Feeniks-numeroiden osalta
09.06.2020Kesän 2020 jäsenhankintakampanja: jäseneksi ilman liittymismaksua ja suosittelijalle palkinto
03.06.2020Ulkomaisia lehtiä selailtu
30.05.2020IMY:n pandemia-ajan tapahtumasaldo: 20 jäseniltaa, liki 1 400 osanottajaa
26.05.2020Ilmavoimien HX-hankkeeseen liittyviin jäseniltoihin pääsevät vain IMY:n jäsenet
21.05.2020Saab Gripen -ilta 28.5.2020 vain IMY:n jäsenille
20.05.2020Verkkojäsenillan osanottajaennätys 19.5.2020 - samalla pandemia-ajan jäseniltojen osallistujamäärä ylitti tuhannen
14.05.2020Ilmailumuseoyhdistyksen pandemia-ajan verkkojäseniltoihin osallistunut jo 950 osanottajaa
29.04.2020Myrsky-julkaisujen tilaajalle Muistojen Siivet -kalenteri kaupan päälle
28.04.2020Ulkomaiset lehdet selailtu
24.04.2020Suomen Ilmailumuseo aloitti tallennushankkeen koronan vaikutuksista lentoliikenteelle
21.04.2020Kaksi uutta verkkojäseniltaa tiistaina 5.5. ja torstaina 7.5.: Liikennelentokoneiden lentokiellot
20.04.2020Jäsenillan 29.4. aihe vaihtuu - uutena aiheena Saksan yöhävittäjä-ässä Heinrich Prinz zu Sayn-Wittgenstein
16.04.2020Yli 70 osallistui toiseen Eurofighter-iltaan
15.04.2020Liki 90 osallistui Eurofighter-iltaan - seuraava ilta jo huomenna torstaina
12.04.2020Normandian 2019 -matka käydään läpi neljässä jäsenillassa
08.04.2020IMYn jäsenillassa yli 70 osanottajaa - Eurofighter-jäsenillat seuraavina 15.-16.4.
07.04.2020Ilmailumuseoyhdistys ry:n vuosikokousta ei pidetä 18.4.
06.04.2020Vihuri-kirja edistyy, kuvia koneyksilöistä puuttuu
04.04.2020Eurofighter-jäsenillat 15. ja 16.4. toteutetaan verkossa
01.04.2020Yli 50 osallistui verkossa järjestettyyn ylimääräiseen jäseniltaan
01.04.2020VL Myrsky II -entisöintiprojekti siiryy sodanaikaisen Lukko-liiman käyttöön
27.03.2020Ilmailuhenkinen visa!
24.03.2020Kaksi ylimääräistä IMY-jäseniltaa verkossa ennen pääsiäistä
23.03.2020Ilmailumuseoyhdistys ry:n vuosikokous siirtyy
17.03.2020Ulkomaiset lehdet selailtu
16.03.2020Suomen Ilmailumuseo ja Suomen Ilmavoimamuseo suljettu 13.4.2020 saakka
16.03.2020Radio-ohjelma Hävittäjät idästä ja lännestä
12.03.2020Muutoksia maaliskuun jäsenilloissa
11.03.2020Vapaaehtoistehtäviä tarjolla

Näytä lisää »