VL Myrsky II -entisöintiprojektin johtoryhmän päätöksiä24.08.2014
VL Myrsky II -entisöintiprojektin johtoryhmä kokoontui torstaina 14.8.2014 Suomen Ilmailumuseolla, Vantaalla. Muutoksia projektiorganisaatiossaProjektisihteerinä toiminut Toni Nyström siirtyy projektin tiedotustehtäviin auttamaan projektitiedottaja Reino Myllymäkeä. Projektisihteeriksi tulee konservaattoriopiskelija Polina Semenova, joka ottaa vastuulleen projektitoimiston tehtävät projektijohtajan apuna. Polinalla on kokemusta järjestötoiminnasta ja hän on erityisesti kiinnostunut suomalaisen historian tutkimuksesta ja perinteiden säilymisestä. Johtoryhmä kiittää Tonia hänen panoksestaan projektisihteerinä ja toivottaa onnea sekä Tonille että Polinalle heidän uusissa tehtävissään! MY-14 entisöidään sodanaikaiseen kuntoonMY-14:ssä oli valmistuessaan 31.7.1944 erittäin todennäköisesti ns. B-siipi. B-siipeen on olemassa vain osittainen piirustussarja; sen sijaan C-siiven piirustussarja on täydellinen. B-siipi ja C-siipi vastaavat toisiaan sekä ulkomittojensa että aerodynaamisten ominaisuuksiensa osalta. Johtoryhmä päätti, että MY-14 rakennetaan sodanaikaiseen kuntoon, jolloin kone saa B-siiven. Koska kuitenkaan kaikkia B-siiven piirustuksia ei ole, puutteiden osalta siipi rakennetaan C-siiven piirustuksia käyttäen. Entisöitävään koneeseen tulee diagonaalivaneriaVL Myrskyn siiven rakenteissa käytettiin aikanaan jonkin verran ns. diagonaalivaneria, jossa viilujen syysuunnat ovat 45 astetta vanerilevyjen sivujen suhteen. VL Myrskyn rakentamisen aikohin diagonaalinen lentokonevaneri oli valmistuksessa ja lentokonevaneria valmistettiin muutenkin suurempina levykokoina kuin nykyään. Nyt diagonaalivaneri on poistunut tuotannosta eikä sitä saa muuten kuin sahaamalla tavallisesta lentokonevanerista. Koska suurimmat valmistuksessa olevat lentokonevanerilevyt ovat sivumitoiltaan 1 550 mm, kovin suuria diagonaalivanerikappaleita ei enää voi valmistaa ja pienten diagonaalivanerikappaleiden valmistaminen puolestaan johtaa tarpeettoman suuriin materiaalihukkiin. Päätettiin, että MY-14:n siiven rakentamisessa tullaan käyttämään diagonaalivaneria kohdissa, joissa se rakenteellisista syistä on perusteltua. Koska valmistuvasta koneesta tulee staattinen museokappale, kysymykseen tulee lähinnä siipisalkojen väli laskutelineiden väliseltä alueelta siiven ala- ja yläpinnassa. Näissä kohdissa diagonaalivaneria on käytetty myös alkuperäisessä Myrskyssä. Siipi tehdään kaksiosaiseksi mahdollisimman huomaamattomin lisärakenteinKoska on odotettavissa, että Myrskyä tullaan siirtämään esimerkiksi eri ilmailumuseoiden välillä ja koska kokemuksesta tiedetään (esim. VL Humyn yhteydessä) 11-metrisen ja satoja kiloja painavan siiven kuljetus ja käsittely museo-olosuhteissa hyvin hankalaksi, entisöitävän koneen siivestä on päätetty tehdä kaksiosainen. Siipi päätettiin jakaa kahteen osaan koneen keskilinjalta, joka on samalla siiven V-kulman muutoslinja. Etusalon etu- ja takapuolelle sekä takasalon takapuolelle asennetaan 1 200 mm pitkät teräslatat siipi-runko-liitoskohtien välille. Lattojen ja salkojen läpi tulee yhteensä kahdeksan pulttia, joista neljä on olemassaolevien siipi-runko-liitosten pultteja ja toiset neljä tyvikaarien kainalolevyjen läpi kulkevia pultteja. Jotta siipien yhteenkytkemisvaiheessa latat ja pultit saadaan menemään paikalleen, salkojen uloimpiin uumiin tulee vaneriset hahlot ja teräspultteja varten puurakenteisiin siipisalkoihin asennetaan ohjausputket. Jotta siipisaloista tulisi poikkileikkausmitoiltaan alkuperäisten kokoiset, siipisalkojen sisärakenteeseen joudutaan tekemään pieni muutos. Liitosrakenteen takia ei koneeseen tarvitse tehdä yhtään lisäluukkua, vaan liitospulttien asentaminen voidaan tehdä laskutelinekuilujen kautta. Siiven kaksiosaisuus näkyy ainoastaan saumana koneen alapinnalla ja tarvittaessa tämäkin sauma voidaan peittää. Reino Myllymäki |