Vesivehmaan Caudron-Renault lähtee Herculeksen kyydissä Puolaan22.04.2015
Vesivehmaalla Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa oleva maailman ainoa suurin piirtein kokonainen Caudron-Renault C.R.714 annetaan lainaksi Puolaan. Ranskan Ilmavoimat tilasi aikanaan konetta 83 kpl ja huomattuaan koneen suoritusarvojen riittämättömyyden Ranska päättä lahjoittaa koneista 80 kpl talvisodan aikana Suomeen. Koneista päätyi Suomeen vain kuusi eikä niillekään järjestynyt mielekästä käyttöä. Toukokuussa 1940 Ranskassa koottiin puolalaisista lentäjistä koostuva yksikkö, joka lensi Caudron-Renaulteilla. Vaikka kone oli toivottoman alakynnessä saksalaisten hävittäjäkalustoon verrattuna, yksikölle on kirjattu 12 vahvistettua (5 x Bf 110, 4 x Do-17 ja 3 x Bf 109) ja kolme vahvistamatonta ilmavoittoa. Koneita yksikkö menetti ilmassa yhdeksän ja saman verran maassa. Tätä taustaa vasten puolalaisten kiinnostus konetyyppiä kohtaan on ymmärrettävää. Vesivehmaan C.R.714:n (CA-556) lisäksi maailmasta löytyy C.R.714:n runko Pariisin Ilmailumuseosta. Sekin on Suomen Ilmavoimien entinen CA-553, josta siis puuttuu siivet. Kone ei ollut esillä näyttelyssä ainakaan syksyllä 2013. CA-556 siirretään rekkakuljetuksella Uttiin tiistaina 28.4.2015. Puolalaiset noutavat koneen Utista Lockheed C-130 Hercules -koneella keskiviikkona 29.4.2015 klo 9. Ensin tutkittiin mahdollisuutta noutaa CA-556:n suoraan Vesivehmaalta mutta tämän vaihtoehdon esteenä oli Herculeksen vaatima palontorjuntakalusto ja lopulta kentän puutteelliset kantavuustiedot. C-130:n tyhjäpaino on 38 tonnia ja suurin lentoonlähtöpaino reilut 70 tonnia. Reino Myllymäki |