Jäsenilta houkutteli parisenkymmentä

27.02.2015

Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenillassa keskiviikkona 25.2.2015 oli esiintymässä Suomen Ilmailuopiston toimitusjohtaja ja rehtori Juha Siivonen ja aiheena oli Suomen Ilmailuopisto.

imy_jasenilta_2015-02-25.jpg

Suomen Ilmailuopisto on toiminut vuodesta 2002, jolloin valtio ja Porin kaupunki tulivat mukaan aiemmin Finnairin yksin omistamaan ilmailuopistoon, joka on perustettu vuonna 1985. Tavoitteena oli tarjota valtion järjestämää opetusta ansiolentäjän ammattiin kyvykkäille yksilöille taloudellisesta taustasta riippumatta. Tavoitteena oli saada lentäjiä Suomessa toimiville lentoyhtiöille. Vuosittain valmistuu noin 40 lentäjää; vakinaista henkilökuntaa on 36.

Siivonen esitteli jäsenillassa Suomen Ilmailuopiston koulutusta ja kalustoa. Ilmailuopistolla on tällä hetkellä viisi Cessna 152-, kolme kaksimoottorista Diamond DA42-, kaksi suihkumoottorein varustettua EMB-500 "Phenom 100"- ja yksi Extra 300L -kone, joista viimeksimainittua käytetään virheliikekoulutukseen. Lisäksi opistolla on vielä kaksi BE36 Bonanza -konetta, jotka Diamond on korvannut, ja jotka ovat myynnissä. Kolmas Bonanza on jo myyty. Koneilla lennetään 6 000 tuntia vuodessa; siitä valtaosa kuitenkin Cessna-kalustolla.

Sen sijaan KingAir-koneista on jäljellä enää simulaattori, joka on yhä varsin ahkerassa käytössä. Tuon lisäksi opistolla on EMB-500-, King Air-, EC135- ja DA-42-harjoituslaitteet, viimeksimainittuja kaksin kappalein. Simulaattoritunteja lennetään vuosittain 5  000. Teoriatunteja annetaan vuodessa 1 500.

Lentokoulutus on syklistä. Kun vuonna 2008 Eduskunnassa vaadittiin lentokoulutuksen lisäämistä lentäjäpulan välttämiseksi, vuonna 2013 valitettiin sitä, että Finnairille oli 200 lentäjän jono. Tässä tilanteessa Suomen Ilmailuopisto pyrkii toimimaan pitkäjänteisesti ja estämään esimerkiksi sellaisen lentäjäpulan syntymisen, joka johtaisi Ilmavoimien lentäjien siirymiseen yksityissektorille. Toisaalta lentäjäreservin syntymiseen on reagoitu vähentämällä koulutettavien määrää 30 %:lla.

Finnair on ottamassa lisää lentäjiä jo kuluvana vuonna. Vuodesta 2016 alkaen on Finnairin laivastoon tulossa yksi kaukoliikennekone vuodessa, mikä merkitsee töitä noin 25 lentäjälle lisää vuodessa. Toisaalta yksi kaukoliikennekone tarvitsee kaksi konetta syöttöliikenteeseen, mikä tarjoaa töitä 20 lentäjälle. Kun eläkepoistuma on 10-20 lentäjää vuodessa, yksin Finnairin lisälentäjien tarve on noin 60 vuodessa.

Suomen Ilmailuopiston arvion mukaan Suomessa on noin 200-250 lentäjän reservi. Opiston valmistuneille tekemän kyselyn mukaan valtaosa reservissä olevista lentäjistä on valmis siirtymään vakituiseen lentäjän työhön. ICAO ennustaa lentäjäpulaa vuosina 2020-2030.

Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenilta järjestettiin poikkeuksellisesti Suomen Ilmailumuseon Avia-kabinetissa, johon oli saatu tuolit 48:lle. Tila riitti tällä kertaa hyvin, sillä paikalla oli parisenkymmentä ilmailumuseoyhdistysläistä.

Reino Myllymäki

19.04.2024Jyrki Laukkanen ja Jukka Salokannel lentokapteeniksi
15.04.2024IMY järjestää matkan Ruotsin ilmavoimien lentopäivään 24.8.2024
15.04.2024Ilmailumuseoyhdistys palkitsi ansioituneita
14.04.2024Ilmailumuseoyhdistyksen vuosikokouksen henkilövalintoja
14.04.2024Vuoden 2023 Ilmailukirja: Hornet-lentäjä
13.04.2024Entisöintitila avoinna la 13.4. klo 11-13 Suomen Ilmailumuseolla
08.04.2024Ilmailukirjallisuuspäivän 13.4. myyntipöytävaraukset
07.04.2024Ilmailukirjallisuushuutokauppa la 13.4.2024 - säännöt, huutokauppalista ja -kuvasto sekä ennakkotarjousten jättö
22.03.2024Suomen Ilmailumuseon Uusi Ilmailumuseo -hanke toteutuu
18.03.2024Päiväretki 23.3.2024 Tikkakoskelle pienoismallipäivään on peruttu

Siirry arkistoon »