Suomen DC-3-koneiden historia

Kaikkiaan 19 DC-3/C-47/C-53-koneen historia liittyy Suomeen. Koneista kolme ei päässyt koskaan kokonaisena Suomeen asti. Osa koneista purettiin varaosiksi, osa koneista on tuhoutunut, päätynyt muistomerkiksi tai museoon. Kolmen koneen lopullinen kohtalo on tuntematon. Kolme koneista lentää edelleen.

Koneita voisi käsitellä kolmessakin järjestyksessä - Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien tunnusnumeron, Suomen siviilirekisteritunnuksen tai Ilmavoimien tunnuksen mukaisessa järjestyksessä - mutta yksikään niistä ei peitä koko 19 koneen laivuetta. Vain yksi koodaus kattaa kaikki koneet ja siksi esittelenkin kaikki 19 konetta valmistusnumeron mukaisessa järjestyksessä.

1975 - DC-3A-214 - OH-VKB

Kone rakennettiin Santa Monicassa vuonna 1937. Purettiin ja laivattiin Hollantiin, missä koottiin Fokkerin tehtaalla, koelennettiin ja rekisteröitiin tunnuksella SE-BAC ruotsalaiselle ABA-lentoyhtiölle. Falken-nimen saanut kone saapui Malmöön 26.9.1937. Lensi ABA:n väreissä, kunnes siirrettiin SAS:lle 1.4.1948 ja sai nimen Folke Viking.

Kone myytiin Veljekset Karhumäki Oy:lle 12.1.1954 ja lennettiin Malmille seuraavana päivänä. Rekisteröinnissä sai tunnuksen OH-VKB. Siirrettiin Kar-Air Oy:lle 26.4.1957. Sakkasi lentoonlähdössä ja vaurioitui 7.11.1969 mutta korjattiin. Käytettiin geologisiin tutkimuksiin vuosina 1973-1979. Poistettiin palveluksesta 35 474 tuntia lentäneenä 29.11.1979 ja varastoitiin Joensuuhun.

oh-vkb_sim_2013.jpg

OH-VKB Suomen Ilmailumuseossa vuonna 2013. (Reino Myllymäki).

Luovutettiin lentokuntoisena Suomen Ilmailumuseolle 30.9.1982. John Weggin mukaan (1983) maailman 20. vanhin DC-3. Näytteillä Suomen Ilmailumuseon kakkoshallissa.

4346 - Douglas C-47-DL - OH-VKD

Kone rakennettiin Long Beachilla vuonna 1942. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 41-7847. Osallistui mm. Korsikan operaatioon vuonna 1944. Myytiin Triestessä Italiassa lokakuussa 1946 Alitalialle ja rekisteröitiin 28.2.1947 tunnukselle I-LUNA.

Myytiin 9.3.1960 Kar-Air Oy:lle ja rekisteröitiin 16.3.1960 tunnukselle OH-VKD. Myytiin Norjaan 26.6.1969 ja sai tunnuksen LN-RTW. Oli belgialaisomistuksessa 1971-1972 (OO-KVG). Päätyi yhdysvaltaisomistukseen ja sai tunnuksen N3433P. Kone oli usean omistajan omistuksessa, kunnes vaurioitui pahoin 1.4.1981 Laredossa Teksasissa. Kone oli lähdössä Torreoniin Meksikoon, kun lentoonlähdössä toinen moottori vikaantui eikä kiitorata riittänyt pakkolaskuun. Kone poistettiin rekisteristä 29.3.1991. Kohtalo tuntematon.

4828 - Douglas C-53-DO - OH-VKA

Kone rakennettiin Santa Monicassa vuonna 1941. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 41-20058. Kone siirrettiin Pan American Airlinesille 5.3.1942 ja siltä African Middle East Wingsille 1.5.1943 ja 12.5.1945 FEA:n Kairon osastolle. Myytiin tuntemattomalle ostajalle, joka myi sen 27.8.1945 tanskalaiselle DDL-lentoyhtiölle, joka rekisteröi koneen tunnukselle OY-DCA. 1.8.1948 kone siirrettiin SAS:lle tunnuksella OY-KLE ja nimellä Arv Viking.

Poistettiin käytöstä syyskuussa 1953 ja myytiin 7.1.1954 Veljekset Karhumäki Oy:lle ja sai tunnuksen OH-VKA. Vaurioitui maakäsittelyn yhteydessä 29.5.1956. Siirrettiin Kar-Air Oy:lle 26.4.1957. Sakkasi lentoonlähdössä 8.2.1960.

Myytiin Nor-Fly A/S:lle 18.10.1969 ja sai 6.2.1970 tunnusen LN-KLV. Myytiin vuonna 1976 ja palasi Helsinkiin 3.8.1976 tunnuksenaan N65371. Poistettiin sekä Suomen että Yhdysvaltojen rekistereistä 24.9.1976.

hb-irn_munich_2011.jpg

Entinen OH-VKA entisöitynä ja Swiss Air Linesin väreissä Münchenin lentokentällä 2011 (Wikimedia Commons).

Oli muistomerkkinä Frankfurt-am-Mainin lentokenttäterminaalin katolla vuonna 1983. On nykyään entisöitynä ja Swiss Air Linesin (HB-IRN) väreihin maalattuna nähtävänä Frans Josef Straussin lentokentällä Münchenissä.

6346 - Douglas C-53C-DO - OH-LCH - DO-11 - OH-LCH

Kone rakennettiin Santa Monicassa vuonna 1942. Kone oli tilattu Pan American Airwaysille (DC-3A-453) mutta "pakko-otettiin" Yhdysvaltain armeijan ilmavoimille ja sai tunnuksen 43-2033. Lensi Kuljetuslennoston Pohjois Atlantin osastossa ja myöhemmin Euroopan osastossa. Siirrettiin 10.10.1944 Kahdeksannelle ilma-armeijalle ja päätyi sotatoimien päätyttyä Oberpfaffenhofenin varikolle Saksaan.

Suomen Valtio osti koneen 14.6.1948 ja kone lennettiin Helsinkiin, jossa se sai 19.6.1948 tunnuksen OH-LCH. Kone muunnettiin Valtion Lentokonetehtaalla matkustajakoneeksi (DC-3C-S1C3G). Vaurioitui laskussa Turkuun 15.1.1954. Otettiin pois palveluksesta 25.12.1960 ja varastoitiin varaosiksi purkamista varten. Koneeseen rakennettiin suuri rahtiovi ja otettiin käyttöön rahtikoneena 25.6.1963.

Myytiin Ilmavoimille 5.3.1970 ja sai tunnuksen DO-11. Konetta käytettiin kuljetus- ja laskuvarjohyppykoneena, kunne se poistettiin käytöstä vuonna 1985.

jami_dc-3_2012_rm_crop.jpg

Kone myytiin Airveteran Oy:lle 15.1.1986. Kone sai tunnuksen OH-LCH. Kone on lentokuntoinen ja sitä operoi DC-yhdistys ry

9799 - Douglas C-47A-35-DL - OH-LCA

Kone rakennettiin Long Beachilla vuonna 1943. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 42-23937. Kone siirrettiin Kairoon 7.8.1943 ja Oraniin 13.8.1943 ja Kahdeksannelle ilma-armeijalle 7.11.1943 ja edelleen yhdeksännelle ilma-armeijalle 27.6.1945 ja päätyi varastoitavaksi Oberpfaffenhofeniin 15.4.1946.

Suomen valtio osti koneen 12.6.1946. Kone lennettiin Fokkerille Amesterdamiin 24.6.1946 ja kone muunnettiin siviiliversioksi DC-3C-S1C3G. Siirrettiin Aerolle Hyvinkäälle ja sai tunnuksen OH-LCA ja nimen Sotka 11.-19.10.1946.

oh-lca_kannisto_vaino_1947.jpg

OH-LCA Malmilla vuonna 1947 (Väinö Kannisto via Helsingin kaupunginmuseo)

Tuhoutui lähestyessään Maarianhaminan lentokenttää 8.11.1963. Onnettomuudessa kaksi miehistön jäsentä ja 20 matkustajaa menettivät henkensä. Koneella oli tuhoutumishetkellä takanaan 30 672 lentotuntia.

11750 - Douglas C-53D-DO - OH-LCG - DO-9

Kone rakennettiin Santa Monicassa vuonna 1943. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 42-68823. Kone siirrettiin Kahdeksannelle ilma-armeijalle 8.10.1943. Vaurioitui ilman vihollisen vaikutusta 22.12.1944 ja korjattiin. Varastoitiin Oberpfaffenhofeniin 1.1.1948.

Suomen valtio osti 2.6.1948, lennettiin Helsinkiin 14.6.1948 ja rekisteröitiin tunnuksella OH-LCG 17.6.1948. Koki rullausvaurion Porissa 18.6.1949. Korjattiin ja sai 28.9.1949 epävirallisen nimen Perhonen rullausvaurion aiheuttaneen mekaanikko Perhosen mukaan.

Myytiin Maanmittaushallitukselle 15.4.1969 ja muutettiin kartoituskuvauskoneeksi Finnairilla. Sai 18.6.1969 tunnuksen DO-9 ja rahtioven syyskuussa 1969. Peruskorjattu huhtikuussa 1971 Finnairilla. Sai hinausvaurion oikean siiven kärkeen, korjattu 25.1.1985. Siirtolennettiin Utista Helsinki-Vantaalle 27.2.1985. Lentotunteja lennon jälkeen oli takana 37 676.

ln-wnd_2011_640px.jpg

LN-WND kesällä 2011 (Wikimedia Commons).

Myytiin tammikuussa 1985. Lennettiin Yhdysvaltoihin 30.5.1985 tunnuksella N59NA. Sai viimeistään vuonna 1986 tunnuksen LN-WND. Kone lentää edelleen ja sitä operoi The Dakota Norway Foundation. Koneella on takanaan 38 600 lentotuntia.

12050 - Douglas C-47A-1-DK - OH-LCK - DO-10

Kone rakennettiin Oklahoma Cityssä vuonna 1943. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 42-92268. Siirrettiin Kiinan lentueelle 13.11.1943 ja Kuninkaallisille Ilmavoimille 9.1.1944 ja sai tunnuksen FL626. Palveli mm. Englannissa ja Etelä-Afrikassa. Myytiin Scottish Aviationille 23.4.1947 ja edelleen Sobelairille, joka rekisteröi koneen 20.2.1948 tunnukselle OO-SBF. Oli liisattuna lyhyen aikaa Sabenalle. Finnair osti koneen 21.9.1955.

Saapui Suomeen 27.10.1955 ja sai 21.4.1956 tunnuksen OH-LCJ, joka jäi lyhytikäiseksi. Sai uuden tunnuksen OH-LCK 3.5.1956. Kone sai suuren rahtioven syyskuussa 1961 ja siirtyi rahtikoneeksi. Vaurioitui Helsingissä myrskytuulen työnnettyä koneen päin Malevin Il-18-konetta.

Varastoitiin ja myytiin Ilmavoimille 5.3.1970 ja sai seuraavana päivänä tunnuksen DO-10. Vaurioitui FM-29:n oikean vakaajan kärjen osuttua DO-10:n oikeaan siivekkeeseen. 10.2.1976. Osallistui Yksi silta liikaa -elokuvan kuvauksiin vuonna 1976. Tuhoutui lentoon lähdön jälkeen Rissalassa 3.10.1978. Onnettomuudessa sai surmansa kolme miehistön jäsentä ja 12 matkustajaa.

12951 - Douglas C-47A-20-DK

Rakennettu todennäköisesti Oklahoma Cityssä joko 1943 tai 1944. Lensi Normandian maihinnousussa 82. divisioonan Boston-operaation pathfinder-koneena DZ-O:lle kapteeninaan Kirkpatrick. Sotatoimien päätyttyä varastoitiin Oberpfaffenhofeniin.

Suomen valtio osti koneen varaosakoneeksi. Kone purettiin Oberpfaffenhofenissa ja mm. moottorit kuljetettiin Suomeen. Lentoranka romutettiin paikalla.

12970 - Douglas C-47A-20-DK - OH-LCE - DO-12

Rakennettu Oklahoma Cityssä vuonna 1944. Otettu Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 42-93096. Päätyi Kahdeksannelle ilma-armeijalle ja toimi Normandian maihinnousussa 82. divisioonan Boston-operaation pathfinder-koneena DZ-N:lle kapteeninaan Gaudion. Luultiin menetetyksi ilmaoperaatiossa 18.9.1944 mutta kone ilmeisesti löytyi joltain kentältä kaksi päivää myöhemmin. Varastoitiin 1 137 tuntia lentäneenä Oberpfaffenohofeniin 17.4.1946.

Suomen valtio osti koneen 12.6.1946 ja kone siirrettiin Fokkerille 5.12.1946. Kone muunnettiin matkustajaversioksi DC-3C-S1C3G, luovutettiin Suomen Valtiolle 31.3.1947 ja edelleen Aerolle 2.4.1947 saaden tunnuksen OH-LCE. Saapui Suomeen 3.4.1947 ja sai lokakuussa 1947 nimekseen Haahka. Vaurioitui laskussa Maarianhaminaan 8.6.1956. Muunnettiin rahtikoneeksi lokakuussa 1966.

Poistettiin käytöstä kesäkuussa 1970 ja myytiin Ilmavoimille 35 400 tuntia lentäneenä saaden tunnukseksi DO-12. 14.2.1972 oikea siipi ja molemmat laskusiivekkeet vaurioituivat laskusiivekkeitä käytettäessä kiinni olleiden ohjainlukkojen vuoksi. 11.2.1976 oikea siivenkärki ja molemmat siivekkeet vaurioituivat Ivalossa tuulen revittyä siipipeitteet. Osallistui Yksi silta liikaa -elokuvan kuvauksiin vuonna 1976.

n58na.jpg

N58NA vielä Haahka-nimi keulassaan jossakin.

Poistettiin käytöstä vuonna 1985 ja myytiin kaupalliseen käyttöön Yhdysvaltoihin, missä lensi Northern Airwaysin operoimana ja Haahka-nimi keulassaan tunnuksella N58NA vuosikausia. Nyt koneen omistaja on Chalk 17 Inc ja kone on sijoitettuna National WWII Museumiin New Orleansissa.

19109 - Douglas C-47A-70-DL - OH-LCB - DO-7

Rakennettiin Long Beachilla vuonna 1943. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 42-100646. Kahdeksannelle ilma-armeijalle 5.3.1944. Kone osallistui Normandian maihinnosun ensimmäisten päivien operaatioihin kapteeninaan Sammons ja koneella pudotettiin 101. maahanlaskudivisioonan 506. rykmentin 2. pataljoonan ensimmäisen joukkueen miehiä, hyppymestarinaan Richard "Dick" Winters - yksikön myöhemmistä vaiheista tehtiin Taistelutoverit-tv-sarja vuonna 2001. Kone siirrettiin Yhdeksännelle ilma-armeijalle 11.5.1945.

42-100646_640px.jpg

42-100646 "siellä jossain" (Wikimedia Commons).

Varastoitiin Oberpfaffenhofeniin 16.4.1946. Suomen valtio osti koneen 12.6.1946. Kone lennettiin Fokkerin tehtaille Amsterdamiin 24.6.1946 ja muunnettiin matkustajaversioksi DC-3C-S1C3G. Lähti Suomeen Amsterdamista 26.10.1946 saatuaan tunnuksen OH-LCB ja saapui Turkuun 2.11.1946. Rekisteröitiin 30.4.1947 ja sai lokakuussa 1947 nimen Kuikka. Suistui kiitoradalta laskussa Vaasaan 20.11.1948 jarruvaurion seurauksena. Sai ison rahtioven elokuussa 1962.

Vedettiin palvelusta 24.6.1963 ja myytiin Ilmavoimille 1.7.1963 saaden tunnuksen DO-7. Perushuolto Aerolla 1965. Hinausvaurio Utissa 23.11.1967. Perushuolto Finnairilla 1968. Varastoitu 19.2.1971 odottamaan peruskorjausta, joka tapahtui 1972. Vaurioi varustepudotuksessa 11.1.1979. Poissa lentopalveluksesta 8.6.1980-8.4.1981. Siirtolento Utista Helsinkiin 29.9.1983.

ph-dda_1984.jpg

PH-DDA Hilversumissa 20.5.1984 (Wikimedia Commons).

Myytiin Dutch Dakota Associationille (DDA) 17.10.1983 ja sai tunnuksen PH-DDA. Kunnostus aloitettiin 16.1.1984 ja kone lennettiin Amsterdamiin huhtikuussa 1984. Matkustajalennolla Texelistä Schipholiin 25.9.1996 koneen toinen moottori seisahtui, eikä potkuria onnistuttu lepuuttamaan. Tämän seurauksena kone syöksyi Vattimereen 15 kilometriä Den Oevenista pohjoiseen, jolloin kaikki koneen 32 matkustajaa ja miehistön jäsentä sai surmansa. Texelin lentokentälle on pystytetty muistomerkki onnettomuuden muistoksi.

19299 - Douglas C-47A-75-DL

Rakennettiin todennäköisesti Long Beachilla vuonna 1943. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 42-100836. Osallistui Normandian maihinnousun operaatioihin, mm. Mission Albanyyn kapteeninaan Giles ja 7.6.1944 Hackensack-hyökkäykseen vetäen Johnsonin kipparoimaa liitokonetta. Kone varastoitiin Oberpfaffenhofeniin.

Kone myytiin Suomen valtiolle 30.11.1948 ja purettiin varaosiksi. Moottorit irrotettiin ja lähetettiin Suomeen. Runko romutettiin purkupaikalla.

19309 - Douglas C-47A-75-DL - OH-LCD - DO-8 - OH-LCD

Rakennettiin Long Beachilla vuonna 1943. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 42-100846. Siirrettiin Kahdeksannelle ilma-armeijalle 5.3.1944. Osallistui Normandian maihinnousun operaatioihin 93. TCS:n riveissä tukikohtanaan Upottery. Koneella lennätettiin 101. maahanlaskudivisioonan 506. rykmentin 2. pataljoonan joukkoja DZ-C:lle kapteeninaan Brauer. Osallistui myös Hackensack-hyökkäykseen vetäen Wilmethin kipparoimaa liitokonetta. Siirrettiin Yhdeksännelle ilma-armeijalle 21.8.1945 ja varastoitiin Oberpfaffenhofeniin 1 430 tuntia lentäneenä 14.4.1946.

Suomen valtio osti koneen 12.6.1946 ja kone lennettiin Fokkerille Amsterdamiin Tukholman kautta 3.-20.11.1946. Kone muunnettiin matkustajaversioksi DC-3C-S1C3G. Kone lensi tunnuksella OH-LCD Amsterdamista Bromman kautta Helsinkiin 23.-26.2.1947. Rekisteröitiin 22.4.1947 ja sai lokakuussa 1947 nimekseen Lokki. Laskutelinevaurio Turussa 22.11.1948. Joutui onnettomuuteen Vaasassa 21.12.1957, kun kone liukui jäisen kiitoradan yli penkkaan. Kone purettiin ja kuljetettiin junalla korjattavaksi Aerolle. Sai suuremman rahtioven joulukuussa 1964. Lensi rahtikoneena 1.7.1966 alkaen.

Myytiin Maanmittaushallitukselle 15.4.1969 ja luovutettiin 9.5.1969, jolloin sai tunnuksekseen DO-8. Tarvittavat muutokset kartoituskuvaus- ja laskuvarjohyppykoneeksi tehtiin Finnairilla.

lokki_asemataso_neljalla_2014-09-25.jpg

OH-LCD "Lokki" asemataso neljällä Helsinki-Vantaan kentällä 23.9.2014 (Reino Myllymäki).

Traktorin ulkoinen kuorma osui siipeen 16.8.1972, jolloin vasen siipi ja siiveke vaurioitui. Korjattiin Finnairilla. Lokki osui vasempaan potkuriin 5.9.1978. Koneella tehtiin tyypin viimeinen laskuvarjojääkärien pudotus- ja varsinainen lento 18.12.1984. Poistettiin käytöstä 1985 ja myytiin 15.1.1986 Airveteran Oy:lle. Siirtolento Utista Helsinkiin 28.1.1986. Lentotunteja kaikkiaan 39 542. Konetta pidettiin rullauskuntoisena ja Helsinki-Vantaan lentoaseman 60-vuotisjuhlista 7.6.2012 alkaen kone oli muistomerkkinä rullaustien varressa 25.9.2014 saakka. Lue lisää Lokin historiasta.

19378 - Douglas C-47A-75-DL

Rakennettiin todennäköisesti Long Beachilla joko 1943 tai 1944. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 42-100915.

Varastoitiin sotatoimien päätyttyä Oberpfaffenhofeniin, josta Suomen valtio osti koneen 12.6.1946. Koneesta oli tarkoitus tulla OH-LCC ja amerikkalaisten siirtolentäjien piti lentää se Bromman kautta Fokkerille Amsterdamiin muutettavaksi matkustajakoneeksi. 3.-4.10.1946 yöllä koneen miehistö eksyi ja jäi kaartelemaan Køgen ylle lähelle Kööpenhaminaa. Polttoaineen loputtua kone teki pakkolaskun maanviljelijä Boholtengaardin maille juuri-ja-juuri väistäen tilan asuinrakennuksen. Koneen miehistö - luutnantti Robert Coultier ohjaajana, vänrikki W.D. Long perämiehenä ja korpraali G. Nocera radistina - selvisi vammoitta. Kone vaurioitui korjauskelvottomaksi. Se myytiin Suomen valtiolle romutettavaksi 1 000 dollarin hinnalla. Ruotsalaiset purkumiehet purkivat koneesta käyttökelpoiset osat ja kuljetuttivat ne Suomeen. Koneen runko oli tarkoitus siirtää romutettavaksi mutta myytiin lopulta määrittelemättömän maan hallitukselle.

19506 - Douglas C-47A-80-DL

Rakennettiin todennäköisesti Long Beachilla vuonna 1944. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 43-15040. Osallistui Normandian maihinnousun operaatioihin Merryfieldistä kapteeninaan Dawson mm. pudottamalla 101. maahanlaskudivisioonan laskuvarjojääkäreitä DZ D:lle. Seuraavana päivänä kone osallistui Hackensack-operaatioon vetäen Perronen kipparoimaa liitokonetta. Kone varastoitiin Oberpfaffenhofeniin sotatoimien päätyttyä.

Suomen valtio osti koneen käytettäväksi varaosina. Kone luovutettiin Suomen valtiolle 24.2.1947. Suunniteltu lentopäivä Suomeen oli 1.3.1947 mutta se peruuntui, samoin seuraava 8.3.1947 huonon sään vuoksi. Uusi lentolupa oli ajalle 9.-10.3.1947. Kone seisoi pitkään Malmin lentokentän laidalla. Kun OH-LCC:n runko vaurioitui täyshuollon yhteydessä sattuneessa tulipalossa 25.3.1957, 19506:n runko käytettiin OH-LCC:n korjauksessa hyväksi.

19560 - Douglas C-47A-80-DL - OH-LCI - DO-6

Rakennettiin Long Beachilla vuonna 1944. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 43-15094. Siirrettiin Kahdeksannelle ilma-armeijalle 14.3.1944.

Myytiin Suomeen 24.2.1947. Toimitettiin Aerolle Malmille 20.10.1947 ja varastoitiin. Aero Oy muutti Malmilla koneen matkustajaversioksi DC-3C-S1C3G ja rekisteröi tunnuksella OH-LCI 20.10.1953. Sai ison rahtioven helmikuussa 1960.

Myytiin Ilmavoimille 31.12.1961 ja sai tunnuksen DO-6, lentotunteja takana 18 209. Osallistui Yksi silta liikaa -elokuvan kuvauksiin vuonna 1976. Poistettu käytöstä 15.11.1983 noin 27 203 tuntia lentäneenä. Siiretty Utista Helsinkiin 27.2.1985.

Myyty 19.4.1985, lennetty 18.5.1985 Yhdysvaltoihin ja rekisteröity tunnuksella N57NA. Poistettu Yhdysvaltain rekisteristä 25.8.2005 omistajanaan Basler Turbo Conversions LLC. Rekisteröity Basler DC-3-TP:nä 26.8.2005. Rekisteröity tunnukselle C-FMKB, omistajana Kenn Borek Air Services Ltd, Calgary, Kanada. Vaurioitui Mount Pettersonissa Etelänapamantereella 20.12.2007: Lentoonlähdössä koneen irtoamishetkellä oikea siipi nousi, jolloin vasen otti lumeen ja kone kääntyi 90 astetta. Laskutelineet pettivät alta ja kone suistui mahalleen saaden mittavia vaurioita vasempaan siipeen ja runkoon. Onnettomuuden syynä oli koneen kapteenin päätös nostaa kone ilmaan alinopeudella. Kone korjattiin ja lentää edelleen.

c-fmkb_cambridge_bay_2012-03-06.jpg

C-FMKB Cambridge Bay, Victoria Island, Kanada 6.3.2012 (Wikimedia Commons).

19795 - Douglas C-47A-80-DL - DO-5

Rakennettu todennäköisesti Long Beachilla vuonna 1944. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöönn tunnuksella 43-15329. Osallistui Normandian maihinnousun operaatioihin. Myytiin KLM:lle ja rekisteröitiin tunnukselle PH-TBV 16.2.1946. Vuokrattiin syyskuussa 1948 Hollannin Ilmavoimille ja sai tunnuksen X-2. PH-TBV säilyi kuitenkin pyrstössä. Vuokrauksen päätyttyä palasi KLM:lle ja tunnukselle PH-TBV 1.10.1949. Sai tunnuksen F-OAEL. Vuonna 1956 myytiin Lufthansalle ja sai tunnuksen D-CADI.

Ostettu Suomen Ilmavoimille Fisher Agencyltä Tanskasta 19.11.1960 päivätyllä hankintasopimuksella hintaan 48 000 dollaria. Saapui Suomeen 6.12.1960 ja sai tunnuksen DO-5. Joutui tarkastukseen heikon yleiskuntonsa vuoksi 24.6.1962 alkavalla viikolla. Peruskorjattiin Aerolla 24.6.-8.8.1963 liki 21 039 tuntia lentäneenä. Vaurioitui lumitöissä 4.1.1965 vasempaan siipeen ja korjattiin. 24.8.1966 rajoitettu maksimi lentoonlähtöpaino 11 900 kiloon. Poistettu käytöstä ja siirtolennetty Utista Halliin 7.4.1967, lentotunteja vajaat 22 364. Hallissa säilytetty metsässä ilman siipiä (valokuva vuodelta 1974). Siirretty runko ja peräsimet Uttiin 14.11.1977. Ollut Utissa laskuvarjojääkärien harjoituskäytössä.

IMY_DO-5_siirto_A_720x405.jpg

DO-5:n rungon käytyä tarpeettomaksi laskuvarjojääkäreiden harjoitteluvälineenä se siirtyi Puolustusvoimien Logistiikkakeskuksen ja Ilmailumuseoyhdistyksen sopimuksella Ilmailumuseoyhdistys ry:n omistukseen 14.11.2018.

25511 - Douglas C-47A-30-DK - OH-LCC

Rakennettu Oklahoma Cityssä vuonna 1944. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 43-48250. Yhdeksännelle ilma-armeijalle 31.8.1944. Varastoitiin Oberpfaffenhofeniin 11.4.1946.

Myytiin Suomen valtiolle varaosakoneeksi 12.6.1946. 19378:n vaurioiduttua Køgessä 3.-4.10.1946 otettiin Fokkerille kunnostettavien joukkoon. Lensi 3.10.1936 Tukholmaan ja sieltä 30.10.1936 Amsterdamiin. Muutettiin matkustajaversioksi DC-3C-S1C3G. Luovutettiin 20.1.1947, sai tunnuksen OH-LCC ja lennettiin 25.-29.1.1947 Suomeen. Sai nimen Tiira lokakuussa 1947.

oh-lcc_kannisto_vaino_1947.jpg

OH-LCC Malmilla vuonna 1947 (Väinö Kannisto via Helsingin kaupunginmuseo).

Runko tuhoutui tulipalossa peruskorjauksessa Malmilla 25.3.1957. Sai 19506:n rungon. Oli liisattuna Linjeflygille Tukholmaan 1.4.-30.9.1959. Lennolla AY311 Kruunupyystä Vaasaan joutui matalalla jyrkässä kaarrossa ylivedetyksi ja alkavaan syöksykierteeseen ja törmäsi maahan Koivulahdessa 10,5 km ennen lentokenttää syttyen palamaan. Onnettomuudessa sai surmansa kolme miehistön jäsentä ja 22 matkustajaa. Oikeuslääketieteellisen tutkimuksen mukaan sekä koneen kapteeni Lars Hattinen että perämies Paavo Halme olivat humalassa.

25515 - Douglas C-47A-30DK - OH-LCF - DO-4

Rakennettu Oklahoma Cityssä vuonna 1944. Otettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien käyttöön tunnuksella 43-48254. Siirrettiin Yhdeksännelle ilma-armeijalle 31.8.1944. Varastoitiin Oberpfaffenhofeniin.

Myytiin Suomen valtiolle 21.1.1947. Lennettiin Suomeen 4.2.1947. Muunnettiin Aerolla kuljetuskoneeksi ja sai 27.10.1947 tunnuksen OH-LCF ja nimen Kyytipoika. Muunnettiin Valtion Metallitehtailla Tampereella matkustajaversioksi ja toimitettiin Aerolle 11.4.1949. Kuljetti marsalkka Mannerheimin ruumiin Genevestä Helsinkiin 1.2.1951.

Myytiin Ilmavoimille 27.2.1960 takanaan 19 244 lentotuntia ja sai tunnuksen DO-4. Rullasi päin pesuautoa ja vaurioitui 3.3.1963. Hinauksessa vasen korkeusperäsin osui lumivalliin ja vaurioitui 23.3.1963. Peruskorjattiin Aerolla 5.8.-25.11.1963. Kampesi ulos kiitoradalta Paltamossa 8.4.1964. Korjattiin siirtolentokuntoiseksi ja siirtolennettiin Uttiin 17.8.1964. Todettiin lento-ominaisuuksiltaan epänormaaliksi. Siiven kiinnityskulmaa korjattiin 3.-10.12.1965 Aerolla, jossa tehtiin myös mittavia muutostöitä koneeseen 25.7.-12.8.1966. Peruskorjattiin Finnairilla 15.7.-15.8.1970. Aurausauto osui vasempaan siipeen 14.12.1971, korjattiin Finnairilla 20.12.1971-4.1.1972. Osallistui elokuvan Yksi silta liikaa kuvauksiin vuonna 1976.

do-4_ksim_2013.jpg

DO-4 Keski-Suomen Ilmailumuseossa tammikuussa 2013 (Reino Myllymäki).

Palveluskäyttö lopetettiin 27.5.1982 ja siirrettiin Keski-Suomen Ilmailumuseoon. Lentotunteja 28 576.

42970 - Douglas DC-3D - OH-VKC

Rakennettu Oklahoma Cityssä, valmistui 7.3.1946. Toimitettiin Air France -lentoyhtiölle ja sai tunnuksen F-BAXA 17.3.1946. Siirrettiin tytäryhtiölle Libanoniin ja sai 29.7.1948 tunnuksen LR-AAV. Siirrettiin Air Liban -lentoyhtiölle ja sai tunnuksen OD-AAV ja nimen Baalbek elokuussa 1951.

Myytiin Veljekset Karhumäki Oy:lle ja rekisteröitiin tunnuksella OH-VKC 24.7.1954. Sai peräsinvaurion 13.3.1957. Siirrettiin Kar-Air Oy:lle 26.4.1957. Myytiin Serviceflyg AB:lle Tukholmaan 27.1.1965 ja sai tunnuksen SE-EGR. Lensi viimeisen lentonsa 22.-23.11.1966 (Basra-Bromma) ja palautui Kar-Airille 21.6.1967 maksamattomien maksujen takia ja varastoitiin tunnuksella OH-VKC 11.8.1967.

Siirtolennettiin Oslosta (!) Helsinkiin. Poistettiin Suomen rekisteristä 12.8.1971. Myytiin kahvilaksi mutta ei päätynyt siihen käyttöön. Oli pitkään muistomerkkinä Helsinki-Hämeenlinna-tien varressa. Myytiin Ruotsiin ja oli pitkään High Chapparal -nimisessä turistikohteessa Värnamossa mm. linnuksi naamioituna. Päätyi Vandeliin Tanskaan, josta Antti Hyvärinen osti nokkaosan vuonna 2008 Suomeen. Loppuosa koneen rungosta jäi myytäväksi Tanskaan, kohtalo siltä osin tuntematon.

Lähteet

Manninen, Pentti: "Aero Oy:n Douglas D-47 hankinta USA:n ylijäämästä". Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti, 3/2009-1/2010. ISSN 1237-2315

Manninen Pentti: "Aeron C-47 -koneen kaputti Køgessa 3.10.1946". Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti, 3/2010. ISSN 1237-2315

Partonen, Kyösti: "Douglas DC-3 75 vuotta. 'Dakotat' Suomen ilmavoimissa". Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti, 4/2010-2/2011. ISSN 1237-2315

Pohjola, Kari. "Normandian maihinnousu". Tähtimoottori 2/2014, s. 29-37. ISSN 2242-9271

Wegg, John: "Finnair. The Art of Flying Since 1923", s. 231-236. John Wegg, 1983. ISBN 951-99450-3-2