Tiistaikerhon blogi

VL Myrsky II Jämi Fly In -lentonäytökseen

Keskiviikko 8.7.2015 - Tiistaikerholainen


Vaikka otsikosta saattaisikin ymmärtää, että VL Myrsky lentäisi tämän kesän Jämi Fly In -lentonäytöksessä (18-19.7.), siitä ei kuitenkaan ole kysymys. Jämille tuodaan VL Myrsky II (MY-14) entisöintiprojektin esittely ja sen mukana Myrskyn runkokehikko ja perärunko.

Blogi_2015-17-5.jpg

Entisöitävän MY-14:n pyrstö on muokattu MY-9:n jäänteistä. Tässä kunnostettu pyrstökehikko odottaa vakainten ja peräsinten asentamista - sekä runkoon liittämistä.

Perärunkoon on kiinnitetty uustuotantona tehdyt, mutta verhoilua vailla olevat korkeusvakaajat, sivuvakaaja ja sivuperäsin. Korkeusvakaajiin on lisäksi kiinnitetty Myrskyn alkuperäiset verhoilemattomat metalliset korkeusperäsimet. Myrsky on Jämillä esillä Keski-Suomen Ilmailumuseon näyttelyosastolla. Paikalla olevat VL Myrskyn entisöintiprojektin edustajat kertovat hankkeesta ja sen edistymisestä. Kannattaa siis käydä Myrsky -projektiin tutustumassa.

Blogi_2015-17-1-2.jpg

Korkeusvakaajan kaarien asennusta ja johtoreunan rakentamista.

Tiistaikerhon Myrsky-projekti ei jäänyt kesätauolle, kuten valtaosa muusta Tiistaikerhon entisöintitoiminnasta. Vasemmanpuoleista korkeusvakaajaa on rakennettu ahkerasti. Oikeanpuoleinen korkeusvakaaja, sivuvakaaja ja sivuperäsin ovat jo verhoilua vailla valmiit. Jigissä vielä kiinni olevaan vasempaan korkeusvakaajaan on jo asennettu siipisalkojen väliin tulevat kaaret ja menossa on vakaajan johtoreunan eli torsion rakentaminen. Valmista pitäisi olla Jämiin mennessä.

Blogi_2015-17-3-4.jpg

Yhtämittaiseksi rakennettua siipisalon uumalevyä työstetään ja siipikaaria tarkistusmitataan.

Toinen tämänhetkinen päätyö on siiven siipisalkojen uumalevyjen tekeminen. Kaikkien uumalevyjen vaneriosat on sahattu ja niiden päät viistehiottu osien yhdistämiseksi liimaamalla yhtäjaksoisiksi uumalevyiksi. Siiven etummaisen siipisalon sisäsivulle tulevat uumalevyt on jo liimattu kokomittaansa. Siipikaaria on leikattu määrämittoihinsa asennusta odottamaan.

Poiketen alkuperäisestä, entisöitävän Myrsky-hävittäjän (MY-14) siipeä ei rakenneta yhtenäisenä, vaan se rakennetaan kahdesta toisiinsa liitettävästä osasta. Tämän vuoksi rungon keskilinjaan tuleva ja siipisalkojen varaan toteutettava liitos on pitänyt suunnitella erikseen ja siipisalon uumalevyihin on jo tehty liitoksen edellyttämiä erikoisrakenteita. 

Avainsanat: ilmailuhistoria, museolentokone, entisöinti, konservointi, VL Myrsky


Kommentit

1.9.2015 12.34  Hannu Lehtinen

Minulla on jossain tallessa 2 mustaa mittareita jotka ulkonäöltään ovat lentokoneissa käytettyjen näköisiä. Niissä muistaakseni on kahdet asteikot. Olen käsityksessä että ne ovat peräisin veturista??? lasi on pyöreä mutta kehys on kulmikas, kulmissa muistaakseni ruuvit. Olisikohan niille käyttöä museokoneissa? Muistaakseni ainakin jotain paineita mitanneet. Lahjoitan mielelläni sinne jos käyvät. Ovat ehjiä. Kunhan saan aikaiseksi lähetän kuvan niistä. Hankittu muistaakseni 1960-70'luvulla Urpon metalliromuliikkeestä. Siihenaikaan ei missään hävittämöissä ollut lentokoneravaraa. Isoheikkilässä näin kerran 1paikkaisen kuomukehikoita, sanottiin olevan Me 109'tä mutta ne oli hävitetty kun kävin seuraavan kerran. Olen äärettömän kiitollinen tekemästämme työstä. Kiinnostukseni asiaan johtuu paljolti siitä, että äidinisä Hekki Piipponen oli 1920 rakentamassa Hansoja Suomenlinnassa, samoin enoni Kaiho ja Aarre 30'luvulla ja muuttivat VL'n kanssa Tampereelle jossa äitini Lilja myös toimi, ensin työpajalla, sitten kopio osastolla.Vaarilta ei ole valokuvia mutta tehtaan henkilökunnasta on äitini valokuvia. Trveksin Hannu Lehtinen.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini